Abstract:
هدف از این پژوهش رابطه هوش هیجانی با سبک های تعارض مدیران مدارس متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ بوده است. جهت نمونه گیری از بین ۱۲۲ نفر از مدیران مدارس متوسطه ناحیه یک شیراز اعم از زن و مرد به روش تصادفی ساده و با توجه به جدول مورگان از این تعداد ۱۰۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرشسنامه استفن رابینز (۱۹۸۵) برای مدیریت تعارض و پرسشنامه سایبر یاشرینگ (۱۹۹۰) برای هوش هیجانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و T گروه های مستقل استفاده شده است که پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج نشان داد که: بین تمامی سبک های مدیریت تعارض که شامل: توسل به اجبار،اجتنابی،سازگارانه،مصالحه و تشریک مساعی با هوش هیجانی رابطه معنادار وجود دارد و این رابطه در مورد دو سبک اجتنابی و توسل به زور به صورت معکوس و در مورد سه سبک دیگر به صورت مستقیم بود و نیز دریافتیم که هیچ تفاوتی بین سبک مدیریت تعارض مدیران زن و مرد و همچنین هیچ تفاوتی بین سطح هوش هیجانی مدیران زن و مرد وجود ندارد.
Machine summary:
برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و T گروههای مستقل استفادهشده کارشناسی ارشد مدیریت دولتی(تشکیلات وروش ها) است که پس از تجزیهوتحلیل دادهها نتایج نشان داد که: بین تمامی سبکهای مدیریت تعارض که شامل: توسل بهاجبار، اجتنابی، سازگارانه، مصالحه و تشریکمساعی باهوش هیجانی رابطه معنادار وجود دارد و این رابطه در مورد دو سبک اجتنابی و توسل بهزور بهصورت معکوس و در مورد سه سبک دیگر بهصورت مستقیم بود و نیز دریافتیم که هیچ تفاوتی بین سبک مدیریت تعارض مدیران زن و مرد و همچنین هیچ تفاوتی بین سطح هوش هیجانی مدیران زن و مرد وجود ندارد.
درخشندگی عملی مدیر برای رساندن یک سازمان یا شرکت به قلههای ترقی و موفقیت کافی نیست، بلکه مدیر باید دارای توانایی تأثیرگذاری، متقاعدسازی دیگران و توانایی درونی مبارزه برای اهداف چالش آور در فضای رقابتی امروز باشد (Babaee&momeni,2005) باتوجهبه اهمیت مطالبی که در بالا اشاره شد و همانطور که مشاهده کردیم مدیرانی که از هوش هیجانی بالاتر برخوردارند احتمالاً بیشتر در مقابل تغییرات، تعارضات، استرسها و تنشها از خود واکنش نشان میدهند و اثربخشتر هستند برایناساس پژوهشگر در این تحقیق سعی در روشنکردن رابطه بین هوش هیجانی با سبکهای مدیریت تعارض مدیران مدارس متوسطه ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی 91-90 دارد.
- در فرضیه سوم که بین هوش هیجانی و سبک مدیریت تعارض اجتنابی مدیران رابطه معنادار وجود دارد از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و همانطور که در جدول 4مشاهده کردید بین هوش هیجانی و سبک های مدیریت تعارض عدم مقابله(مصالحه)مدیران رابطه معنادار مستقیم وجود دارد.