Abstract:
پژوهش حاضر درصدد ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی رسانهملی به منظور تقویت همگرایی اقوام استان سیستان و بلوچستان از طریق روش آمیخته اکتشافی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر خبرگان آگاه به موضوع پژوهش (خبرگان دانشگاهی، مدیران رسانه ملی، سران اقوام استان) است، که به صورت نمونهگیری نظری و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدهاند. با استفاده از روش تحلیل محتوا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، الگوی اولیه در قالب نظریه دادهبنیاد به دست آمد. سپس الگو با روش دلفی مورد اصلاح و تایید خبرگان قرار گرفت. برای آزمون الگو، از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر با بهرهگیری از نرمافزاهای SPSS و PLS بر روی اطلاعات حاصل از پرسشنامه توزیع شده در بین 242 نفر از سران اقوام و طوایف استان سیستان و بلوچستان استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر عبارتند از 130 مفهوم کلیدی، 34 مقوله و 13 مقوله اصلی که در قالب: مقوله محوری «مسئولیت اجتماعی رسانه ملی در تقویت همگرایی اقوام استان سیستان و بلوچستان»، شرایط علّی «رعایت حقوق شهروندی، حقیقتگرایی، مسئولیتپذیری و حرفهایگرایی»، شرایط زمینهای «محیط درونی و بیرونی رسانه»، شرایط مداخلهای «چالشهای محیطی و محدودیتهای سازمانی»، راهبردها «راهبردهای قومی و راهبردهای سازمانی» و پیامدها «تقویت همگرایی اقوام استان و ارتقاء مسئولیتپذیری رسانه ملی» تدوین شد.
The present study seeks to provide a model of media social responsibility in order to strengthen the convergence of ethnic groups in S&B province through a mixed exploratory method. The data collection tool is in-depth semi-structured interviews with 15 experts aware of the research topic (university experts, managers of the Islamic Republic of Iran Broadcasting, and the leaders of the tribes of the province) in the form of theoretical sampling using targeted techniques and Snowballs have been selected. For data analysis, the content analysis method was used and the initial model was obtained in the form of data theory. Then the model was modified and approved by experts by the Delphi method. To test the model, the methods of confirmatory factor analysis and path analysis using SPSS and PLS software were used on the information obtained from a questionnaire distributed among 242 heads of tribes and clans in S&B province. The results of the present study are 130 key concepts, 34 categories, and 13 main categories.
Machine summary:
بياباني در پژوهش خود با بررسي مسئوليت هـاي اجتمـاعي رسـانه بـه روش توصيفي - تحليلي مسئوليت هاي اقتصادي، حقـوقي، اخلاقـي و انسـان دوسـتانه را براي مسئوليت اجتماعي رسانه بيان کرده اسـت Biabani, Investigating the social) (١٣٩٦ ,responsibilities of the media، که با مقولات اصلي اشـاره شـده در شـرايط علي و پديـده ي محـوري پـژوهش حاضـر هـم خـواني دارد.
بيابـاني و عصـار در پژوهشي ديگر، نظريه هاي مختلف مسئوليت اجتماعي رسانه را مورد کنکاش قـرار داده و چهار مسئوليت ميهنياجتماعي، قدرت اثرگذاري، آگاهي و تلاش علمـي را براي رسانه ها ذکر نموده اند ,Assar, Media and social responsibilities &Biabani ) (١٣٩٥ کـه بـا نتـايج حاصـل از پـژوهش حاضـر در مقـولات مسـئوليت پـذيري، حرفه ايگرايي، مسئوليت تقويت هويت ملي مطابقت دارد.
مهردوست و رويايي نيز در يک مطالعه موردي در صدا و سـيما بـا بررسـي نقـش مديران فرهنگي در ارتقاي مسئوليت اجتماعي به اين نتيجـه رسـيدند کـه مـديران فرهنگي در ارتقاي مسئوليت اجتماعي سازمان نقش قابل توجهي دارند و همچنـين بين نقش مديران فرهنگي در اهداف اقتصادي، اخلاقي ، اجتماعي ، زيست محيطـي و ارتقـاء مسـئوليت اجتمـاعي سـازماني رابطـه قـوي وجـود دارد & Mehrdoust) (١٣٨٨ ,Royaee که در مقوله اصلي محدوديت هاي سازماني در تحقيـق حاضـر بـه نقش مديران اشاره شده است .
مرحله اول : طراحي الگو در اين مرحله که بخش کيفي پژوهش با استفاده از روش نظريه داده بنياد است ، از طريق روش تحقيق کيفي، اطلاعات مورد نيـاز در مـورد تـدوين الگـوي مفهـومي مسئوليت اجتماعي رسانه ي ملي در جهت تقويت همگرايي اقوام استان سيسـتان و بلوچستان ، گردآوري شده و روابط علي و نيز شرايط زمينه اي آن ها مشخص شـده است .