Abstract:
حضور حوزههای علمیه در محیطهای فراملی، ورود به محیطهای متلاطم و پیچیده است، محیطی که در آن تهدیدهای و فرصتهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها را از یک سو با چالشها و مشکلات سهمگین و از سویی دیگر با ظرفیتهای گسترده و نامتعارف مواجه میسازد.
این پژوهش به منظور بررسی فرصت ها و تهدیدات فراروی حوزه های علمیه در عرصه بین الملل انجام شده است. در این تحقیق با مطالعه نظری و اسنادی، ادبیات موضوعی تحقیق بررسی، تجزیه و تحلیل و تشریح شده است. نخست طرح موضوع شده و حوزه های علمیه و رسالت جهانی آن بررسی و در ادامه مطالعه محیطی صورت گرفته است. در حوزه فرصت ها به فرصت های محیطی (اجتماعی،اقتصادی ،سیاسی) و فرصت ها در حوزه فناوری اشاره شده ودر حوزه تهدیدات به تهدیدات محیطی (اجتماعی،اقتصادی ،سیاسی) وتهدیدات در حوزه فناوری اشاره شده و در خاتمه راهکارهای مورد نظر جهت مواجهه با فرصت ها و تهدیدات فراروی حوزه های علمیه در عرصه بین الملل ارائه شده است.
Presence of seminaries in transnational environments is entrance to the turbulent and complex arenas, the environment where the threats and cultural, social, economic and political opportunities from one hand make them to face the challenges and dreadful problems and from the other side with vast and unusual capacities. So, management in the global area demands the thoroughly modern requirements in the media management, in order to manage and set these institutions in reasonable and consistent way with internal and external changes. Recognition of the media atmosphere that the seminary facing (threats and opportunities) and formulate relevant strategies is one of the necessities to increase effectiveness of the seminary in religious management in transnational level.
Machine summary:
فرصت ها و تهديدهاي فراروي حوزه هاي علميه در عرصه ي بين الملل با رويکرد رسانه محمد مهدي مظاهري ١، جعفر رحماني 2 چکيده حضور حوزه هاي علميه در محيط هاي فراملي ، ورود به محيط هاي متلاطم و پيچيده است ، محيطي که در آن تهديدهاي و فرصت هاي فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي و سياسي آنها را از يک سو با چالش ها و مشکلات سهمگين و از سويي ديگر با ظرفيت هاي گسترده و نامتعارف مواجه ميسازد.
با توجه به سرعت بالاي تغييرهاي ، حضور رقيبان قدرتمند؛ نيازهاي روزافزون مخاطبان ؛ حوزه هاي علميه جهت ارتقاء سطح اثربخشي ؛ و کارآمدي خود نيازمند شناخت فضاي رسانه اي با توجه به تغييرهاي پيرامون خود جهت مقابله با تهديدها و بهره گيري از فرصت ها جهت نفوذ در مخاطبان است .
با توجه به نکته هاي بيان شده اين تحقيق در پي آن است تا با شناخت دقيق فرصت ها و تهديدهاي فراروي حوزه هاي علميه در بعد رسانه ، مبنايي را براي طرح ريزي راهبردهاي اثر- بخش جهت حضور تأثيرگذار حوزه هاي علميه در سطح جهاني ارائه نمايد.
٣- همان گونه که «و ما علي الرسول إلا البلاغ المبين » (سوره ي نور / آيۀ ٥٤) و شأن انبياء (ع ) شأن تبليغ است ، حوزه ي علميه نيز بايد نقـش بـي بـديل و وظيفه ي اصيل خود را در تبيين اسلام و هدايت تحول هاي تاريخي و اجتماعي نه تنها در جوامع اسلامي ، بلکه در سراسر جهان تشنه ي حقائق امـروز، بـه خوبي ايفا کند.