Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رضایتمندی بیماران از اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان خاتمالانبیا و علی ابن ابیطالب شهر زاهدان است. جامعه آماری این حوزه 7000 خانوار بهرهبردار در روستای گلستان است که تعداد 313خانوار به روش نمونهگیری طبقهای در سال 96 انتخاب شدند. در این مطالعه با استفاده از روش رضایت مشتری (CSM) و با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری دادهها (spss ) رضایت بیماران از ابعاد مختلف تأثیرگذاری طرح تحول سلامت تحلیل و بررسی شد. نتایج مؤید آن است که میزان رضایتمندی افراد از طرح تحول نظام سلامت، از نظر افزایش زایمان طبیعی بیشتر از سایر اهداف بوده است. این در حالی است که عدم ماندگاری پزشکان در مناطق محروم کمترین میزان رضایتمندی بیماران را به خود اختصاص داده است. همچنین بررسی عملکرد کلی طرح تحول نظام سلامت رضایتمندی بالاتر از 50 درصد را برای تمامی ابعاد آن نشان می دهد؛ این امر گویای آن است که این طرح به میزان قابل توجهی به اهداف خود نایل شده است.
The main purpose of the research is a survey of patients' satisfaction of health system development plan. The statistical population of this area is 7000 patients in Khatam al-Anbia and Ali ibn Abi Talib Hospitals. 313 patients were selected through stratified sampling in 2017. In this study, satisfaction of patients from different dimensions of the effects of Health System Development Plan was investigated using customer satisfaction method (CSM) and the SPSS software. The results show that the level of satisfaction of individuals from Health System Development Plan has been higher for increasing natural delivery than other goals. However, the component “increase in the duration of doctors’ service in deprived areas” has the lowest satisfaction rate among patients. A review of the overall performance of the Health System Development shows satisfaction above 50% for all aspects, which suggests that the plan has succeeded in achieving its goals.
Machine summary:
از اين رو پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان بررسي رضايت مندي بيماران از اجراي طرح تحول نظام سلامت در بيمارستان خاتم الانبيا و علي ابن ابيطالب زاهدان بعد از اجراي طرح نظام سلامت در راستاي شناسايي مشکلات اجرايي مؤثر بر رضايت مندي بيماران انجام شده است تا با استفاده از نتايج آن مديران ارشد دانشگاه علوم پزشکي زاهدان و نيز شبکه تصميم گيري نظام سلامت را در شناخت ضعف ها و نارسايي ها در فرايند ارائۀ خدمات به بيماران در قالب طرح تحول نظام سلامت به عنوان بخش حساس حوزة بهداشت و درمان ياري کرده و بسترسازي لازم را جهت اتخاذ تصميم مناسب در مسير اصلاح و بهبود فرايند درمان فراهم کند.
پرسشنامۀ طراحي شده براي سنجش رضايت مندي بيماران شامل ترکيب جامعي از تمامي اهداف طرح تحول سلامت است که شامل افزايش زايمان طبيعي ، ارتقاي کيفيت خدمات ويزيت ، ارتقاي کيفيت هتلينگ در بيمارستان هاي دولتي ، افزايش حمايت مالي از بيماران صعب العلاج ، افزايش پزشکان متخصص و افزايش ماندگاري پزشکان در مناطق محروم مي شود.
رضايت مندي بيماران از طرح تحول نظام سلامت ، در زمينه ارتقاي کيفيت خدمات ويزيت در بيمارستان هاي دولتي به ميزان ٥٧/٨٩ درصد بوده است .
نتايج حاصل از بررسي عملکرد کلي طرح تحول نظام سلامت (جدول ٢) بيانگر آن است که در بين ابعاد مختلف ميزان رضايت مندي بيماران از افزايش زايمان طبيعي بيشتر از ساير اهداف بوده است .