Abstract:
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی ساختار موسسات آموزشعالی غیرانتفاعی مازندران در ابعاد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی بود. در این پژوهش که کیفی و کاربردی است، دادهها به روش پیمایشی و میدانی جمع آوری گردیده است. بدین منظور تعداد نه نفر از اعضای هیئتموسس، امنا و صاحبنظران آموزش عالی غیرانتفاعی به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس تا مرز اشباع نظری انتخاب و مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. دادههای حاصل از مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل و کدگذاری شدند. روایی پژوهش با تطبیق توسط مصاحبهشوندگان و بررسی همکار تعیین گردید. همچنین پایایی با روش پایایی آزمون (شاخص ثابت) محاسبه گردید. در نهایت 263 گویه مشخص از سوی مشارکتکنندگان مطرح گردید. آنها در قالب سه مولفه اصلی یعنی رسمیت، تمرکز و پیچیدگی گنجانده شدند. مصاحبهشوندگان در مولفه اصلی رسمیت، بیشترین اهمیت را به مضمون وجود قوانین و مقررات در زمینههای مختلف در موسساتغیرانتفاعی و در مولفه اصلی تمرکز، بیشترین اهمیت را با 50 بار تکرار به جایگاه خصوصیسازی آموزشعالی در ایران دادند. در مولفه پیچیدگی نیز بیشترین اهمیت را با 29 بار تکرار به نقش و تاثیر هیاتموسس و هیاتامنا در امور این موسسات دادند.
The purpose of the present research was to investigate the structural pathology of the non-profit higher education institutes of Mazandaran Province emphasizing their formality, centralization and complexity dimensions. The data in this qualitative and applied research have collected in a survey and field method. For this purpose nine individual including Founding Board, Board of trustees and other clear-sighteds in non-profit higher education were selected via purposeful available sampling method till theoretical saturation border and interviewed via a semi-structured interview method. Data extracted from interviews were coded and and analysed via content analysis method. Research validity was identified via comparing by interviewees and collegue revision. Reliability was also calculated via test reliability method ( fixed indicator). At the end, 263 variables were posed from interviewees. They were categorized into 3 main component of formality, centralization and complexity. Interviewees gave the most importance to the main component of regulations in different aspects under the formality component, privatization in Iran’s higher education under the centralization component with 50 repeats, in the complexity component, the most important was given to the influence of Founding board and the Board of Trustees in the affairs of these institutions with 29 repeats.
Machine summary:
براي مطالعه ساختاري مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي- آسيب شناسي الگوهاي مختلفي وجود دارد که فقط غيردولتي مازندران و مشخصا پاسخ به اين سؤالات به ذکر نام آن ها بسنده ميشود: است :١.
ياراحمدي (١٣٩٤) در قريشي و همکاران (١٣٩٧) در مقاله اي با عنوان سلسله مباحثي، ابعاد يا عناصر ساختار سازماني را آسيب شناسي ساختاري پرديس هاي خودگردان پيچيدگي، رسميت و تمرکز ميداند و به تعاريفي از دانشگاه هاي دولتي شهر تهران به آسيب هاي اين سه عنصر پرداخته است .
اين نويسندگان تمرکز را مقداري ميدانند که در يک تصميم گيري (مالي، نيروي در بررسي پيشينه تحقيقات انجام شده پيرامون انساني، برنامه و موارد استثنايي سازمان ) در يک آسيب هاي ساختاري در مؤسسات آموزش عالي نقطه متمرکز شده است .
آسيب هاي مربوط به تمرکز در مؤسسات تناسب و سازگاري ساختار سازماني (رسميت ، آموزش عالي غيرانتفاعي مازندران کدام اند؟ تمرکز، پيچيدگي) با اهداف راهبردي در سازمان ٣.
آسيب هاي مربوط به پيچيدگي در مؤسسات صداوسيما داشته اند، رسميت را جزء دوم ساختار آموزش عالي غيرانتفاعي مازندران کدام اند؟ سازماني دانسته و تمرکز را ميزاني ميدانند که در تصميم گيري در يک نقطه واحد در سازمان متمرکز ٢.
به دليل اينکه در پي آن هستيم جمشيدي (١٣٨٦) در مقاله اي با عنوان بررسي که با گردآوري داده ها و اطلاعات درباره آسيب هاي رابطه ساختار يعني تمرکز، رسميت و پيچيدگي ساختاري مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ با تعهد سازماني، ضمن ارائه تعريفي از ساختار غيرانتفاعي به شناخت بهتر و کامل تر از وضع موجود برسيم ، لذا از روش پيمايشي استفاده ميکنيم .
The Journal of Plan higher education insitutions (Persian)].