Abstract:
امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمانها بیش از پیش پیچیده، متغیر و گسترده شده است و مدیران
سازمانها با انواع تصمیم گیری سرو کار دارند. روشهای زیادی برای تصمیم گیری مدیریتی ارائه شده
است که هدف همه آنها دستیابی به تصمیم بهینه است. اما آنچه که از روشها و ابزار تصمیمگیری مهم تر
است، تصمیم گیری استراتژیک است. این تحقیق با بررسی چهار مولفه ایجاد، حفظ و نگهداری، تبدیل و
انتقال و بکارگیری مدیریت دانش بر مولفه های فرایند تصمیم گیری استراتژیک که شامل شناسایی
فرصتها و مسائل، توسعه راه حلها و انتخاب راهحل نهایی است و مدلی را برای پشتیبانی از تصمیم
گیریهای استراتژیک سازمانی ارائه می نماید. با توجه به نتایج حاصل از بررسی داده های جمعآوری شده
بین مولفه های مدیریت دانش و تصمیم گیری استراتژیک رابطه معنی داری وجود دارد و در فرایند
تصمیم گیری استراتژیک تاثیرگذار می باشند.
روش تحقیق حاضر از جنبه هدف کاربردی و از جنبه ماهیت توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری
تحقیق حاضر ٢٥٠ نفر در شهرداری تهران می باشد و حجم نمونه آماری ١٥٢ نفر است.
٤٥ درصد بوده، . یافته های تحقیق نشان میدهد که بیشترین تاثیر متغیر ایجاد دانش بر متغیر شناسایی با ٠
٥٢ درصد، متغیر تبدیل و انتقال دانش بر متغیر توسعه با . متغیر حفظ و نگهداری دانش بر متغیر شناسایی با
٣٦ درصد بوده است. بر این اساس با توجه به نتایج . ٧٢ درصد و متغیر بکارگیری دانش بر متغیر توسعه ٠ .٠
داده ها، رابطه مثبتی بین مدیریت دانش و تصمیم گیری استراتژیک است.
Machine summary:
ارائه مدل پشتيباني از تصميم گيريهاي استراتژيک سازماني با استفاده از مدل هاي مديريت دانش (مورد مطالعه : شهرداري تهران ) سيدمهدي هاشمي فيض آبادي معاون مالي و اقتصادي شرکت خدمات اداري شهر وابسته به شهرداري تهران چکيده امروزه شرايط و فضاي رقابتي سازمان ها بيش از پيش پيچيده ، متغير و گسترده شده است و مديران سازمان ها با انواع تصميم گيري سرو کار دارند.
اين تحقيق با بررسي چهار مولفه ايجاد، حفظ و نگهداري، تبديل و انتقال و بکارگيري مديريت دانش بر مولفه هاي فرايند تصميم گيري استراتژيک که شامل شناسايي فرصت ها و مسائل ، توسعه راه حل ها و انتخاب راه حل نهايي است و مدلي را براي پشتيباني از تصميم گيريهاي استراتژيک سازماني ارائه مي نمايد.
متغير مستقل در اين تحقيق از مدل مديريت دانش نيومن که شامل چهار فرايند ايجاد، حفظ و نگهداري، تبديل و انتقال و بکارگيري ميباشد و متغير وابسته شامل سه مرحله از فرايند مدل تصميم گيري استراتژيک مدل مينتزبرگ و همکاران انتخاب شد که شامل شناسايي، توسعه و انتخاب است .
رابطه همبستگي بين مولفه حفظ و نگهداري دانش بر شناسايي، توسعه و انتخاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٢ رابطه همبستگي متغير حفظ و نگهداري دانش را بر مولفه هاي تصميم گيري استراتژيک شناسايي ٠.
تاثيري متغيرهاي مديريت دانش بر تصميم گيري استراتژيک (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به يافته هاي تحقيق و تحليل داده ها ميزان تاثيرپذيري مولفه ايجاد دانش بر مولفه شناسايي فرصت ها و مسائل ٠.