Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل نقش شبکههای اجتماعی در مذاکرات وین است. روش نمونهگیری نیز نمونهگیری هدفمند و انتخاب افراد متخصص و فعال در حوزه مذکور است. سوال اصلی که در اینجا مطرح میشود این است که: نقش شبکههای اجتماعی درروند مذاکرات هستهای وین چگونه بوده است؟ برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفادهشده است. تمام دادهها با بهرهمندی از روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرارگرفته است. نتایجی که در پاسخ به پرسش فرعی نخست حاصل شد نشان داد که تعامل با مردم، مدیریت افکار عمومی و استفاده از زبان انگلیسی بخشی از نقاط قوت گروه مذاکرهکننده هستهای ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی بوده است و از سوی دیگر، نداشتن راهبرد، بی نظم بودن و نداشتن مشاور رسانهای را نیز میتوان در لیست نقاط ضعف مذاکرهکنندگان در استفاده از این شبکهها جای داد. در بخش دیگری از نتایج و در پاسخ به پرسش فرعی دوم مشخص شد که شکستن انحصار رسانهای جریان اصلی، بالا بردن سرمایه اجتماعی مردم نسبت به مسئولان و تعامل مستقیم با مردم جهان و سخن رودررو با افکار عمومی از مهمترین اهدافی است که گروه مذاکره کننده هستهای با استفاده از شبکههای اجتماعی در پی آن بوده است و اما از دید مصاحبه شوندگان این پژوهش، پوشش رسانهای، ابزار جنگ روانی، جریانسازی رسانهای، بسترسازی تحلیل اخبار و مکمل جریان گردش آزاد اطلاعات از مهمترین کارکردهایی است که شبکه های اجتماعی در مذاکرات هستهای داشتند.
Today, almost all politicians in the world are on the Internet and posting texts and reports on their accounts. The culmination of these activities can be seen during the Iran-P5 + 1 nuclear talks. The main question here is: What has been the role of social media in the Vienna nuclear negotiations? Semi-structured interviews were used to collect data. All data were analyzed using qualitative content analysis method. The results of the first sub-question showed that interaction with the public, management of public opinion and the use of English were part of the strength of the Iranian nuclear negotiating team in using social media and, on the other hand, not having Strategy, disorder, and lack of a media consultant can also be included in the list of negotiators' weaknesses in the use of these networks. In another part of the results and in response to the second sub-question, it was revealed that breaking the monopoly of the mainstream media, raising people's social capital towards officials and direct interaction with the people of the world and face-to-face conversation with public opinion are the most important goals. The nuclear negotiating team has been using social media to pursue it, but from the point of view of the interviewees, media coverage, tools of psychological warfare, media streaming, news analytics and complementary information flow are among the most important functions. Social media was at the core of the negotiations
Machine summary:
در پاسخ به پرسش فرعی نخست روشن شد که تعامل با مردم ، مدیریت افکار عمومی و استفاده از زبان انگلیسی بخشی از نقاط قوت گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در استفاده از شبکه های اجتماعی بوده است و از سوی دیگر، نداشتن راهبرد، بی نظم بودن و نداشتن مشاور رسانه ای را نیز می توان در لیست نقاط ضعف مذاکره کنندگان در استفاده از این شبکه ها جای داد.
در بخش دیگری از نتایج و در پاسخ به پرسش فرعی دوم مشخص شد که شکستن انحصار رسانه ای جریان اصلی ، بالا بردن سرمایه اجتماعی مردم نسبت به مسئولان و تعامل مستقیم با مردم جهان و سخن رودررو با افکار عمومی از مهم ترین اهدافی است که گروه مذاکره کننده هسته ای با استفاده از شبکه های اجتماعی در پی آن بوده اند و اما از دید مصاحبه شوندگان این پژوهش ، پوشش رسانه ای ، ابزار جنگ روانی ، جریان سازی رسانه ای ، بسترسازی تحلیل اخبار و مکمل جریان گردش آزاد اطلاعات از مهم ترین کارکردهایی است که شبکه های اجتماعی در مذاکرات هسته ای داشتند.
p:٢٠١١ ,Taslimi &Sheikhzadeh &Faqihi &Abedi Jafari (.
در این نظریه اشاره میشود که دولت ها برای اقناع افکار عمومی باید سیاست های خود را از کانال رسانه ها آن چنان بازنمایی نمایند که افکار عمومی تحت تأثیر قرار گیرد و درنهایت از طریق موافقت با نظر آن ها به نوعی سیاست هایشان را پشتیبانی نماید؛ که بنابر اطلاعات استخراجی از مصاحبه های پژوهش ، گروه مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران با عنایت به استفاده از شبکه های اجتماعی توانسته است تا حدود زیادی در این امر موفق باشد.