Abstract:
منابع انسانی خلاق ترین و نیروی محرکه یک سازمان هستند زیرا در افزایش کارایی فعالیت های تجاری، دستیابی به اهداف، ماموریت و چشم انداز سازمان تعیین کننده نقش هستند. کارکنان شایسته و با انگیزه و متعهد به سازمان، عملکرد و بازدهی را به طور قابل توجهی در سازمان تغییر می دهند. از طرفی، جهان مدرن تحت تاثیر تغییرات سریع قرار دارد که به واسطه فناوری اطلاعات و استفاده از روش های مدرن و داده های بزرگ و اخیرا با جهشی بزرگ به کمک هوش مصنوعی پیشرفت های چشمگیری داشته است. سازماندهی و برنامه ریزی بسیار تغییر یافته و با خواسته های قرن 21 سازگار است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. بدین منظور نمونه ای شامل 97 نفر برگرفته شده از کارکنان شرکت های دانش بنیان شهر تهران اتخاذ و در ادامه پرسشنامه استاندارد که اعتبار و روایی آنها احراز گردیده است توسط این آزمودنی ها تکمیل شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Smart PLS3 صورت گرفت. نتایج به دست آمده نیز حاکی از تاثیرگذاری فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی و ابعاد آن شامل استخدام، آموزش و توسعه، انگیزش، انتخاب، مدیریت ارتباط با کارکنان بود.
Machine summary:
فناوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی، استخدام، آموزش و توسعه، انگیزش، انتخاب، مدیریت ارتباط با کارکنان مقدمه امروزه، یکی از عوامل تهدید کننده سلامت اداری در ایران، عوامل اداری و مرتبط با نظام مدیریت منابع انسانی است؛ بگونه ای که ضعف در طراحی و اجرای زیرسیستم های مدیریت منابع انسای، جذب و استخدام بسیاری از کارکنان و مدیرانی را موجب شده است که برای اشتغال و بر عهده گرفتن مسئولیت در نظام اداری صلاحیت لازم را ندارند و سلامت اداری سازمان ها را با خطری جدی مواجه کرده اند.
درواقع، با توجه به رقابتی شدن محیط کسب و کار و تغییر در نیازهای مشتریان، فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی عامل بسیار مهمی برای موفقیت است و نشان دهنده قابلیت شرکت در سرعت و کیفیت بخشیدن معرفی محصول جدید به بازار است و شرکتهایی که توانایی توسعه و راه اندازی سریع محصولات نوآورانه را قبل از رقبا داشته باشند به این موفقیت دست خواهند یافت.
علاوه بر این ، نشان داده شده است که فناوری اطلاعات در طراحی و ارائه دانش عمیق در مورد برنامه های آموزش و توسعه نیروی انسانی نقش دارد.
(2010), “The impact of HRM practices on service quality, customer satisfaction and performance in the Indian hotel industry”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 21 No. 4, pp.
The mediating role of a firm’s organizational and social context”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 26No. 19, pp.
Moderating effect of information technology ambidexterity linking new human resource management practices and innovation performance.
Perspective of a healthcare industry in Taiwan”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 20 No. 9, pp.