Abstract:
هوش هیجانی به دلیل کاربرد فراوان آن بهویژه در کودکان از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بر اساس توجه به مهارت هوش هیجانی طبق الگوی ویلیام رومی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و ازنظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدود بودن جامعۀ آماری، از نمونهگیری صرفنظر و کل جامعۀ آماری بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی بود که روایی محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از روش باز آزمایی 87/0 به دست آمد. دادههای پژوهش با استفاده از فرمولهای شاخص درگیری ویلیام رومی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد طبق الگوی ویلیام رومی، محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی شامل مؤلفههای هوش هیجانی بوده و سبب تقویت این مهارت در دانشآموزان میشود، چراکه بر اساس محاسبۀ ضریب درگیری یادگیرنده، متن، تصاویر و فعالیتهای این کتاب توانسته فرد را درگیر یادگیری و مباحث را به شیوۀ فعال ارائه کند.
Emotional intelligence has a special place due to its many applications, especially in children. The purpose of this study is to investigate The content analysis of the third grade elementary social studies textbook was based on attention to emotional intelligence skills modeled on William Rumi. The present study was descriptive and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included all the content of the third grade elementary social studies textbook, which was selected from the sampling due to the nature of the subject and the limited statistical population, and the entire statistical population was selected as the sample. Data collection tool was William Rumi content analysis technique whose content validity was confirmed by experts and its reliability was obtained using the retest method of 0.87. Research data were analyzed using William Rumi Engagement Index formulas. The results showed according to the pattern William Rumi, The content of the third grade elementary social studies textbook includes components of emotional intelligence and strengthens this skill in students Because based on the calculation of the learner engagement coefficient, the text, images and activities of this book were able to engage the person learning and present the topics in an active way.
Machine summary:
هدف از اين پژوهش ، بررسي تحليل محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايۀ سوم ابتدايي بر اساس توجه به مهارت هوش هيجاني طبق الگوي ويليام رومي بود.
نتايج نشان داد طبق الگوي ويليام رومي، محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايه سوم ابتدايي شامل مؤلفه هاي هوش هيجاني بوده و سبب تقويت اين مهارت در دانش آموزان ميشود، چراکه بر اساس محاسبۀ ضريب درگيري يادگيرنده ، متن ، تصاوير و فعاليت هاي اين کتاب توانسته فرد را درگير يادگيري و مباحث را به شيوة فعال ارائه کند.
حال با توجه به اهميت مقولۀ هوش هيجاني در دانش آموزان و ارزشي که محتواي کتاب هاي درسي به عنوان مهم ترين منبع دارند، براي ارزيابي وضع موجود، هدف تحقيق حاضر آن است تا از طريق تحليل محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايۀ سوم ابتدايي، ميزان توجه به مهارت هوش هيجاني را مورد بررسي قرار دهد که در اين راستا فرضيه هاي زير مطرح شد: ١.
٣. بر اساس تکنيک ويليام رومي فعاليت هاي کتاب مطالعات اجتماعي پايۀ سوم ابتدايي موجب تقويت مهارت هوش هيجاني در دانش آموزان ميشود.
روش پژوهش حاضر، محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايۀ سوم ابتدايي بر اساس توجه به مهارت هوش هيجاني را طبق الگوي ويليام رومي ١ و با استفاده از فهرست تحليل محتوا بررسي کرده است .
نتايج تحقيق حاضر نشان ميدهد که بر اساس تکنيک ويليام رومي، محتواي کتاب مطالعات اجتماعي پايه سوم ابتدايي شامل تمام مؤلفه هاي هوش هيجاني بوده و سبب تقويت اين مهارت در دانش آموزان ميشود.