Abstract:
فرهنگ یک ملت، شکلدهنده پیکره آن ملت و تعیین و تنظیمکننده ارزشها، باورها، هنجارها و رفتارهای مردمان آن است. در رابطه با طلاق و عوامل پدیدآورنده آن نیز، عوامل اخلاقی و مسیولیت پذیری به شکل مستقل یا زمینهساز سایر عوامل مسبب طلاق، در افزایش یا کاهش میزان آن بسیار حایز اهمیت است. در این راستا، بررسی کیفی\"تجارب مردان و زنان طلاق گرفته، از عوامل اخلاقی و مسیولیت پذیری \" به عنوان گام مهمی در شناخت و پیشگیری از طلاق در کشور، هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش به صورت کیفی، از نوع پدیدارشناسی انجام گرفت. براساس مفاهیم به دستآمده؛ عوامل اخلاقی زمینهساز طلاق شامل چهار زیرمجموعه: الف- \"عدم پایبندی به ارزشهای مذهبی و اخلاقی\"؛ ب-\"عدم پایبندی به ارزشهای اجتماعی\"؛ ج-\"ناهنجاریهای فرد و خانواده\" و د-\"تفاوت در خرده فرهنگهاست\". یافتههای پژوهش نشان داد که در کدبندی الف: کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی- دینی و عدم پایبندی به آنها در ارتباط با جنس مخالف و در قسمت ب: افزایش توقعات، انحرافات و نارضایتی جنسی، تغییر در نقشهای جنسیتی، تاثیر منفی رسانهها و وجود باورهای نادرست در فرد، همچنین در قسمت ج: فقدان آمادگی و مهارت در فرد و خانواده برای انتخاب و زندگی مشترک، فقدان مهارت جنسی، عدم توانایی برای حل مشکل و تعارض در زوجین، فرهنگ تحمیل در انتخاب همسر، قدرت طلبی و سلطهگری در خانواده و فرهنگ اقتصادی نادرست و در نهایت، در کدبندی د: تفاوت در خرده مسیولیت پذیری و عدم کفویت زوجین در زمینههای مختلف، در بروز اختلاف زناشویی و طلاق آنها موثر بودند. یافتهها همچنین بیانگر آن بود که مسیولیت پذیری حاکم بر جدایی، روند طلاق را از مسیر صحیح و مطلوب خود خارج نموده، ضمن وارد کردن آسیب روحی، شخصیتی و جسمی بر زوجین، آن را به واقعهای خصمانه، دامنهدار و برگشتناپذیر مبدل ساختهاست.
Machine summary:
یافتههای پژوهش نشان داد که در کدبندی الف: کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی- دینی و عدم پایبندی به آنها در ارتباط با جنس مخالف و در قسمت ب: افزایش توقعات، انحرافات و نارضایتی جنسی، تغییر در نقشهای جنسیتی، تأثیر منفی رسانهها و وجود باورهای نادرست در فرد، همچنین در قسمت ج: فقدان آمادگی و مهارت در فرد و خانواده برای انتخاب و زندگی مشترک، فقدان مهارت جنسی، عدم توانایی برای حل مشکل و تعارض در زوجین، فرهنگ تحمیل در انتخاب همسر، قدرت طلبی و سلطهگری در خانواده و فرهنگ اقتصادی نادرست و در نهایت، در کدبندی د: تفاوت در خرده مسئولیت پذیری و عدم کفویت زوجین در زمینههای مختلف، در بروز اختلاف زناشویی و طلاق آنها مؤثر بودند.
"(پاک نیا تبریزی، نگاهی به مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، انتشارات مکتبه الصدوق، تهران، 1406، چاپ سوم مطهری، مرتضی، مسأله حجاب ، نشریه انجمن اسلامی ، 1353ش مطهری، مرتضی، مسأله حجاب ، نشریه انجمن اسلامی ، 1353ش خطبه های حضرت زینب (س)، ص 32) که آیا معنای عدالت در قاموس اهل باطل این است که فرزند"طلقا""آزادشدگان" زنان و کنیزان خود را در بین پرده و حجاب نگه دارند اما دختران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را هتک حرمت کنند و آنان را در کوچه و بازار به عنوان اسیر جنگی بگردانند؟ خضوع در کلام به معنای این است که در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطیف کنند تا دل او را دچار ریبه و خیال های شیطانی نموده شهوتش را برانگیزانند و در نتیجه آن مردی که در دل بیمار است به طمع بیفتد و منظور از بیماری دل نداشتن نیروی ایمان است.