Abstract:
شروح زیادی بر دیوان حافظ نوشتهاند که میتوان از جنبههای مختلف به بحث و بررسی آنها پرداخت. اگر بتوان از منظر دریافت و افقانتظار از فروع نظریۀ هرمنوتیک، شروح دیوان حافظ را که همزمان با ترویج این نظریه، تألیف شدهاند، بررسی کنیم، بهوضوح میتوانیم به خلأ و فقدان پشتیبانی این نظریه و همسانهای مختلف آن پیببریم. پرسش اصلی این است که افق انتظار این شارحان یا شروح، چه بوده است؟ در پاسخ میتوان گفت که بهدلیل نبود نظریۀ منسجم و جریانی، چنانکه باید، افق انتظاری در این شروح دیده نمیشود. فقط در سه شرح عمدۀ حافظنامه، گمشدۀ لب دریا و وصل خورشید، میتوان تا حدودی به افق مدنظر نزدیک شد و به آن دست یافت. افق انتظار، دریافت و برداشتی است که خواننده/ شارح در خواندن و شرح اثر بدان دست مییابد و آن را به مخاطب منتقل میکند و در واقع با آن افق، اثر را تفسیر، بررسی و تحلیل میکند. جامعۀ آماری و نمونۀ منتخب این پژوهش، شرح غزل اول دیوان حافظ در هفده شرح است که برخی از آن شروح، بیشتر، شعر حافظ را به نثر بازنویسی کردهاند. عمدهترین مواردی که میتوان از آنها به افق انتظار در شروح دیوان حافظ تعبیر کرد، عبارتاند از مبارز سیاسیـاجتماعی، عرفانی، ملامتی و ستیز با ریا و زهد دروغین. درخور ذکر است که روش معنیکردن و شرح ابیات و اشعار در برخی از شروح، عین هم یا نزدیک به هم است. روش تحقیق این مقاله، مقایسهای، تحلیلی و استنباطی است که در آن از شیوههای اسنادی، فیشبرداری و کتابخانهای در گردآوری مطالب استفاده شده است
Many commentaries have been written on Divan-e- Hafez which can be discussed about from different perspectives. If we can investigate these commentaries from the perspective of reception and expectation horizon (a branch of hermeneutics theory), concurrently authored with the speared of this theory, we can obviously find out a lack of support for this theory and its different equivalents. The question is that what was the expectation horizon of these commentators or commentaries? It can be said that due to the lack of a cohesive and current theory, no expectation horizon, as it should be, can be seen in this commentaries. Only in the three main commentaries, i.e. Hafeznameh, The Lost at the Seashore, and the Connection of the Sun, the mentioned horizon can be somehow approached and accessed. Expectation horizon is the perception and interpretation obtained by the commentator/reader while reading and commenting on a work which is transmitted to the audience and serves as the means for interpreting, investigating, and analyzing the work. The statistical population and selected sample for this study is the description of the first sonnet of Divan-e-Hafez in seventeen commentaries some of which have rewritten Hafes’z poem into prose. The most prominent cases which can be interpreted as expectation horizon in commentaries of Divan-e-Hafez are: a socio-political, mystical, and blaming warrior and struggling with duplicity and false asceticism. It is worth mentioning that the method of translating and describing in some commentaries is identical or close to each other. This study’s method is a comparative, analytic and inferential one the used data collection procedures in which include evidential and documentary sources, note taking, and library methods.
Machine summary:
سؤالهای عمدۀ تحقیق را میتوان به قرار زیر برشمرد: - چگونه میتوان با نظریههای هرمنوتیک، شروح دیوان حافظ را بررسیکرد؟ - آیا شارحان دیوان حافظ، توانستهاند متناسب یا متجانس با نظریههای هرمنوتیک و خواندن، اثر خود را تألیف کنند؟ - افقهای انتظار احتمالی در شروح کدام است؟ و اما این موارد را میتوان فرضیههای تحقیق دانست: از شروح دیوان حافظ، میتوان برخی از اصول و نظرهای هرمنوتیک را استخراج و تدوین کرد؛ طبق سنّت شروح دیوان حافظ، شارحان بر آن بودند که تأویل و قرائتی عرفانی از اثر را عرضه کنند؛ افقهای انتظار در برخی از آثار چون حافظنامه، وصل خورشید و شاخ نبات حافظ یکسان و مشابه هم است و نیز آثار پورنامداریان، قیصری، زیبایی و سعادتپرور در افق انتظار دیگری با هم مشترک هستند.
بابک احمدی نیز در کتاب ساختار و تأویل متن، موضوع افق انتظار و دریافت را مفصل و اغلب بهصورت مغلق و پیچیده تبیین کرده است؛ در هر دو اثر فوق و منابع مرتبط با این موضوع، نوعی پیچیدگی و ابهام را بهعلت ترجمهایبودن مباحث و مطالب میتوان دید، اما دربارۀ شروح دیوان حافظ، قریب به اتفاق شرحهای شاخص دیوان حافظ مدنظر است؛ شرحهایی چون حافظنامه، گمشدۀ لب دریا، شرح خطیبرهبر، شرح شوق، وصل خورشید و غیره که در ادامۀ این نوشتار بحث میشوند.
79-94 Psychological Analysis of Satirical Allegories in Mowlavi's Mathnavi Maryam Vafaeefard 1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Farhangian University (Pardis of Shahid Hasheminejad) Mohammad Behnamfar Professor of Persian Language and Literature, University of Birjand Received: 12/15/2020 Accepted: 03/15/2021 Abstract One of the most important issues preoccupying Masnavi researchers and critics’ minds is using facetious allegories, specifically in some of which indecency has been addressed in the most unscrupulous way.