Abstract:
از جمله مفاهیمی که پیرامون چیستی هنر قابل تامل است اصطلاح زیباییشناسی است. هرچند که زیباشناسی در فلسفه غرب، توسط ایمانوئل کانت به اوج معنایی خود دست یافت و تاثیر آثار کریستیان ولف به عنوان فیلسوفی که تفکر کلاسیک آلمانی را بنیان گذارده است، بر آن غیر قابل انکار است، اما در عصر حاضر در مورد انواع هنر از جمله هنرهای سنتی شرقی نیز استعمال میشود. لذا در مبحث زیباشناسی و عملکردگرایی به عنوان شاخهای از دانش، این فرضیه وجود داشت که مفهوم زیباشناسی صنعت-هنر قفلهای چالشتر که در دوران صفویه با هدف حفاظت از اموال و دارایی اشخاص تولید شده و به استفاده عموم رسیده است؛ از دیدگاه ولف قابل توصیف بوده از این رو لذت ناشی از تولید یک اثر هنری نیز برای صنعتگر، همان معنای لذت از زیبایی بوده که یک هنر کاربردی در نگاه ولف داشته است. از این رو این پژوهش با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه تحلیلی منابع اطلاعاتی دسته اول و دوم مرتبط با موضوع پژوهش بوده که ابتدا شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مطالعه و به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که طی این تجزیه و تحلیل، زیبایی شناسی قفلهای چالشتر از نگاه صنعتگر و دیدگاه فلسفی ولف در رابطه با زیباییشناسی، بازشناسایی و در نهایت از طریق تحلیل عوامل مربوطه، به این فرضیه پاسخ داده شده است که کارکردهای قفلهای چالشتر با نظریه ولف در موضوع زیباشناسی و عملکردگرایی چگونه است.
Machine summary:
لذا در مبحث زیباشناسی و عملکردگرایی به عنوان شاخهای از دانش، این فرضیه وجود داشت که مفهوم زیباشناسی صنعت-هنر قفلهای چالشتر که در دوران صفویه با هدف حفاظت از اموال و دارایی اشخاص تولید شده و به استفاده عموم رسیده است؛ از دیدگاه ولف قابل توصیف بوده از این رو لذت ناشی از تولید یک اثر هنری نیز برای صنعتگر، همان معنای لذت از زیبایی بوده که یک هنر کاربردی در نگاه ولف داشته است.
از جمله چه تصوراتی صتعتگر مسلمان علاقمند به هنر اسلامی در ذهن دارد که به قفل که در جهت حفاظت از اموال استفاده میشود، نگاه زیباشناسانه داشته است؟ تحت تاثیر فرهنگ اسلامی بوده است؟ البته هر خارجی که به کشور ایران سفر میکنند متوجه تفاوت تزیینات در فضای معماری ایرانی – اسلامی در اماکن گردشگری خواهد شد، حال این صنعتگر قفل سازی چالشتر، قفل را که یک وسیله کاربردی میباشد و کارایی آن مهمتر از تزیین میباشد، به قول معروف در دین اسلام همیشه به یکسان بودن ظاهر و باطن افراد تاکید داشته است و از دورویی افراد را منع میکند.
“ (گایر، 1394: 16) این فرضیه قابل تامل است که معنای زیباشناسی صنعتگر دوره صفویه را با معنای زیباشناسی از نگاه ولف را توصیف کرده لذا با در نظر گرفتن توضیحات گفته شده و لذت ناشی از تولید یک اثر هنری نیز برای صنعتگر، همان معنای لذت از زیبایی بوده که یک هنر کاربردی در نگاه ولف داشته است.