Abstract:
امروزه با توجه به تغییرات زیادی که درجوامع و محیط خارج از سازمانی به لحاظ اجتماعی» سیاسی»
اقتصادی و فرهنگی و غیره میافتد تصمیمگیری و راه حلهای گذشته در سازمانها اثربخشی کافی را
ندارد به همین علت باید تصمیم گیریها براساس مفاهیم جدید انجام گیرد و در تصمیم گیریها راه حلهای
خلاق و مهارت انتقادی رو به کارببندیم که مستلزم بررسی فرصتها و محدودیتها در محیط خارج از
سیستم و بررسی نقاط قوت و ضعف در داخل سازمان است. و در این مقاله به معرفی تفکر انتقادی و خلاق
در تصمیمگیری آموزشی پرداخته شده و فرایندها وچارچوبهای مربوط به تفکر تشریح میشوند. روش
انجام این تحقیق به شکل مروری-توصیفی و از طریق بررسی مقالات و مطالعات پیشین میباشد. یافتهها
بیانگر آن است که تفکرء شکل بسیار پیچیده رفتار انسان و عالیترین شکل فعالیت عقلی و ذهنی است. در
دنیای امروزی داشتن اطلاعات زیاد» راهگشا نیست آنچه اهمیت دارد استفاده از حجم وسیع اطلاعات و به
کارگیری آن در تمامی حیطههای زندگی است لذا جهت استفاده از سطح گسترده اطلاعات» لازم است
فراگیران به سطوح عالی تفکر و خودشناسی دست یابند و در فرآیندهای شناختی و حل مساله تبحر کافی
داشته باشند. (شعاری نژاد» ۱۳۷۰: ۱۱۳)
Machine summary:
تفکر انواع متفاوتي دارد که يکي از مهمترين شيوه هاي آن تفکر انتقادي است (دارون ، ليمباخ و واو ٢٠٠٦) و در اکثر کشورهاي جهان سيستم آموزشي طوري طراحي شده است که در آن به مرور درک، فهم و تفسير مساله ، تحليل سوالها و کاربرد منطق ، به عبارتي تفکر انتقادي، به فرد آموزش داده ميشود، اما سيستم آموزشي ما در ايران به اين گونه نيست و به وجود طرح سوال ، تعريف يک مساله ، بررسي شواهد و قرائن ، تجزيه وتحليل محفوظات و سوگيري ها، اجتناب از استدلال عاطفي، پرهيز از ساده سازي مسائل ، توجه به ساير تفسيرها، پذيرش شک و ترديد از ويژگي هاي تفکر انتقادي مي باشد آوردن چنين سيستمي در آموزش وپرورش ، مستلزم وقت و هزينه زيادي است و همچنين بقا و رشد سازمان ها در دنياي پر تغيير کنوني مستلزم توانايي براي واکنش به موقع و مناسب در برابر تغييرهاي پي در پي محيطي است و سازمان هايي ميتوانند ضرورت ها و تغييرات محيطي را به موقع پيش بيني نمايند و بقاي خود را در محيط دايما متغيير ادامه دهند که بر يادگيري سازماني تمرکز و تا کيد نمايند (خانعلي زاده ، فاني ، مشبکي، ١٣٨٩) بعضي از انديشمندان و پژوهشگران خلاقيت و تفکر انتقادي را توانايي آفرينش انديشه هاي نو در سطع عالي ميدانند که آميزه اي از نوآوري، انعطاف پذيري وحساسيت در برابر باورهاي موجود است و به فرد اين امکان را ميدهد که همراه با انديشه هاي منطقي و خردمندانه به يافته هاي ديگر بينديشد تا دستاوردهاي سودمند براي او و ديگران داشته باشد و همچنين مطالعات مديريتي نيز بحث درباره تفکر و شيوه هاي ادراکي مديران جايگاه خاصي را به خود اختصاص داده است .