Abstract:
سابقه و هدف: یکی از اهداف مهم دین و بعثت انبیا (علیهم السلام) تربیت و تزکیه انسان است. دین
اسلام نیز در احکام عبادی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود، تربیت انسانها را وجه همت خویش قرار
داده است. مدرسه وآموزش و پرورش باید از کارکرد یاددهی به این کارکرد برسند که چگونگی
یادگیری را بیاموزند، آن وقت پیچیدگی که درآن ابعاد مختلف، درتعامل با ارزشهای تربیتی اسلام مطرح
می شود بسیار عمیق تر میشود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و.. و آموختههای
محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش تصور این که تربیت فراگردی فردی است فکری خام و بیاساس است. حال
که تربیت در جامعه صورت میگیرد، باید دید که جامعه چه تاثیراتی را بر فرایند تربیت میگذارد و
متقابلا، نظام تعلیم و تربیت چگونه جامعه را متحول میسازد. نظام آموزش و پرورش بنا به ضرورت
تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر کشوری محسوب میشود و با رشد
و توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و به تدریج از یک حالت ساده ابتدایی به
یک حالت پیچیده در آمده است.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای
اجتماعی میباشد. در واقع، کیفیت فعالیت سایر نهادهای اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد
آموزش و پرورش بستگی دارد. تربیت انسان در جامعه صورت میگیرد; زیرا انسان مدنی بالطبع است، او
در جامعه با نهادهای خانواده، سیاست، اقتصاد، دین و تعلیم و تربیت سر و کار دارد و هر یک از آنها
هنجارها و ارزش های ویژه ای را از فرد انتظار دارند و اینجاست که فرد باید بر اساس فکر و منطق و
مقتضیات کنش متقابل تصمیم بگیرد.
Machine summary:
[١] تعليم و تربيت علاوه بر آنکه فرصتي فراهم ميآورد تا افراد تواناييها و استعدادهاي خويش را پرورش دهند داراي آثار و فوائد اجتماعي و اقتصادي ميباشد، هر اندازه مردم يک جامعه از آموزش بيشتري برخوردار باشند هزينه هاي اجتماعي آن جامعه از قبيل هزينه هاي دستگاه قضايي، انتظامات ، پليس راهنمايي کاهش خواهد يافت ، اگر بخواهيم يک نگاه واقع بينانه داشته باشيم ، نقش آموزش و پرورش در تربيت نسل جديد با آن نقشي که ده دهه قبل يا سه دهه قبل داشته تغيير کرده است و اين تغيير و تفاوت نقش ، فقط خاص کشور ما هم نيست [٢] در اين بحث هايي که بالأخره صاحب نظران مقوله آموزش و پرورش دارند به اين بحث توجه کردند که تا سه يا چهار دهۀ قبل نهاد مدرسه و آموزش و پرورش ميتوانست به گونه اي هدايت کنترل شدة تربيتي دانش آموزان را بر عهده داشته باشد، چون دانش آموزان در فضاي مدرسه و خانواده در اين دو فضا بيشتر تأثيرپذير بودند، فضاي جامعه اگرچه تأثيرگذار بود، ولي تأثيرگذارياش خيلي ساده و بسيط بود، ولي امروز اين طور نيست ، دانش آموزان با ابزارهاي جديد، با فضاهاي کاملا متفاوتي ارتباط دارند و دور از کنترل و هدايت خانواده ها و مدرسه اين ارتباط برقرار ميشود، حالا کنترل هايي که احيانا در جامعه ما يا بعضي از جوامع ديگر وجود دارد آن کنترل ها هم روز به روز کم رنگ تر شده و خيلي هم مؤثر نيست [٣] روش تحقيق روش پژوهش حاضر از نوع کيفي توصيفي و مروري تحليلي ميباشد که با جستجو در مقالات علمي و کتاب هاي مختلف و اينترنت به تدوين آن پرداخته شده است .