Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره
ابتدایی شهر بستک انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل
بود. به همین منظور ٢٤ دانش آموز به صورت هدفمند مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد حاضر در تحقیق به
دو گروه همگن ١٢ نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع دوره، معدل نمرات آزمودنیها در نیم
سال اول تحصیلی ٩٨-١٣٩٧ با تبدیل به نمرات کمی به عنوان پیش آزمون ثبت شد. سپس گروه تجربی، به
مدت ١٦ جلسه تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. بعد از پایان جلسات، عملکرد تحصیلی
دانش آموزان مجددا ارزیابی شد و نمرات کمی نیم سال تحصیلی دوم ثبت شد. نتایج این پژوهش نشان داد
که آموزش هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد ٠/٠٥≥ P. همچنین
نتایج نشان داد که آموزش درک هیجانها، کنترل هیجانها، مهارت های اجتماعی و خوش بینی بر عملکرد
تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارند ٠/٠٥≥ P. با توجه به نتایج این نتیجه گیری حاصل شد که
بصورت سالانه، هوش هیجانی به دانش آموزان آموزش داده شود.
Machine summary:
بررسي تاثير آموزش هوش هيجاني بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان پسر دوره ابتدايي شهر بستک در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ دکتر پروانه دودمان ١.
com چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش هوش هيجاني بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان پسر دوره ابتدايي شهر بستک انجام شد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش هوش هيجاني بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان تاثير معني داري دارد ٠/٠٥≥ P .
همچنين نتايج نشان داد که آموزش درک هيجان ها، کنترل هيجان ها، مهارت هاي اجتماعي و خوش بيني بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان تاثير معني داري دارند ٠/٠٥≥ P .
Petrides, Norah and Furnham 4.
Song, Huang, Peng, Law, Wong, & Chen 8.
لذا با توجه به مطالب بيان شده ، در اين پژوهش ، محقق به دنبال پاسخگويي به اين سوال است ؛ آيا آموزش هوش هيجاني بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان دوره اول ابتدايي شهر بستک تاثير دارد؟ در داخل ايران تحقيقات بسياري بين دو متغير هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي انجام گرفته است .
نتايج حاصل نشان داد آموزش هوش هيجاني باعث کاهش اضطراب امتحان ، افزايش خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل شد.
1. Humayun, Irfanullah, Wahbeeah, & Usman 2.
Laborde, Lautenbach, Allen, Herbert, & Achtzehn 5.
يافته ها آزمون فرضيه اصلي H٠- آموزش هوش هيجاني بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان پسر دوره ابتدايي شهر بستک تاثير معني داري ندارد.
ضمن اينکه نتايج پژوهش حاکي از تاثير آموزش مولفه هاي هوش هيجاني (درک هيجان ها، کنترل هيجان ها، خوش بيني و مهارت هاي اجتماعي) بر عملکرد تحصيلي است .