Abstract:
نارساخوانی به عنوان یکی از شایع ترین نوع اختلال یادگیری منشاء بیش از ٢٥ درصد از افت تحصیلی
دانش آموزان مقطع ابتدایی است. بر این اساس هدف پژوهش تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود
کارکردهای اجرایی دانش آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی بود. روش پژوهش حاضر از نوع
نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش
آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی مراجعه کننده به مدارس اختلالات یادگیری شهر رشت در سال
تحصیلی ١٤٠٠-١٣٩٩تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ٣٠ دانش آموز دارای
نارساخوانی انتخاب، و در گروه های آزمایش و گواه (١٥دانش آموز در هر گروه) به صورت تصادفی
جایدهی شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی (بریف) (جرارد و
همکاران، ٢٠٠٠) و برای تحلیل داده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد.
یافتهها نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی تاثیر معناداری بر بهبود کارکردهای اجرایی کلی و
مولفه های بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه ریزی، سازماندهی مواد، و
کنترل داشتند (0/01> P). در نتیجه درمان توانبخشی شناختی با ارتقای توانایی های ذهنی و شناختی با توجه
به اصل انعطاف پذیری عصبی در بهبود کارکردهای اجرایی موثر است.
Machine summary:
يافته ها نشان داد که آموزش توانبخشي شناختي تاثير معناداري بر بهبود کارکردهاي اجرايي کلي و مولفه هاي بازداري ، انتقال توجه ، کنترل هيجاني ، آغازگري ، حافظه کاري ، برنامه ريزي ، سازماندهي مواد، و کنترل داشتند (٠٠١>P).
Moll, Kunze, Neuhoff, Bruder & Schulte-Korne 3.
Munro, Weyandt, Marraccini & Oster 11.
يافته هاي اين پژوهش ها نشانگر اثربخشي توانبخشيشناختي بر بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري (آقاييثابت و همکاران ، ١٣٩٧)، خطاهاي املاء دانش آموزان با نارسا نويسي (دادخواه و همکاران ، ١٣٩٤)، حافظه کاري و رواني کلامي دانش آموزان نارساخوان (رادفر، نجاتي و فتح آبادي، ١٣٩٥)، توجه و حافظه مبتلايان به ناتواني يادگيري رياضي و نارساخواني (بيرامي و همکاران ، ١٣٩٦)، نارساييهاي شناختي کودکان در مدارس ابتدايي و متوسطه (شاو،٦ ٢٠١٦)، حافظه کاري، حافظه رويدادي و توجه در افراد مبتلا به نارساخواني (انجوم ، ٢٠١٩)، کارکردهاي اجرايي توجه متمرکز و توانايي سازماندهي و برنامه دانش آموزان مبتلا به نارساخواني (افشاري و رضايي، ١٣٩٨)، و بهبود کارکردهاي اجرايي و عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخواني (حسين خانزاده ، لطيف زنجاني و طاهر، ١٣٩٥) است .
نتايج تحليل داده ها نشان داد که تأثير آموزش توانبخشي شناختي بر بهبود کارکردهاي اجرايي و مؤلفه هاي بازداري ، انتقال توجه ، کنترل هيجاني ، آغازگري ، حافظه کاري ، برنامه ريزي ، سازماندهي مواد، و کنترل معنادار است .
Comparison of the Effect of Cognitive Rehabilitation and Neurofeedback on Sustained Attention Among Elementary School Students with Specific Learning Disorder: A Preliminary Randomized Controlled Clinical Trial.