Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل ارزیابی طرح ساختاری در بالارده زنجیرههای تأمین در صنعت خودروسازی با رویکرد تطبیقی خوشهبندی طیفی بر اساس نظریه سیستمهای پیچیدۀ تطبیقپذیر میباشد. در این پژوهش، روشی برای ارزیابی درهمتنیدگیهای مربوط به پیچیدگی ساختاری(افقی، عمودی و فضایی) با لحاظ نمودن ویژگیهای عملکردی اجزای آن بر اساس پارادایم تابآوری ارائه شده است. در این راستا، پیشپردازش دادهها، مجموعه محاسبات جبری و الگوریتمهای محاسبات برای ارزیابی طرح ساختاری از منظر مؤلفههای پیچیدگی با لحاظ نمودن ماهیت دادهها تطبیق دادهشده است. در مدل ارائه شده برای ارزیابی طرح ساختاری از طریق خوشهبندی طیفی، امکان ورود اطلاعات مربوط به تعاملات مابین اجزای زنجیرههای تأمین در کنار وضعیت عملکردی اجزاء در قالب یک شبکه بهصورت گراف تشابه فراهم شده است. یافتههای میدانی بر اساس پیادهسازی مدل نشان داد که ویژگیهای زنجیرههای تأمین از منظر مؤلفههای پیچیدگی میتواند برهمکنشی متقابل بر عملکرد تابآوری اجزای آن داشته باشد. این امر بدان معنی است که مطابق با مفهوم درهمتنیدگی، عدم وجود محیطی مساعد در زنجیرههای تأمین، میتواند بر عملکرد تابآوری اجزای آن نیز اثر منفی بگذارد. یافتههای پژوهش از منظر دستیابی به مدل ارزیابی زنجیرههای تأمین بهعنوان کلیّتی یکپارچه، ابزار کاربردی مناسبی برای ارزیابی و آسیبشناسی آن از منظر مدیریت ریسک در اختیار تصمیمگیران قرار میدهد.
The purpose of this study is to design supply chains' upstream structure evaluation model in the automotive industry with spectral clustering based on the theory of complex adaptive systems. In this research, a method for evaluating the intersectionalities related to the structural complexity (horizontal, vertical, and spatial) of supply chains by considering the functional characteristics of its components based on the resilience paradigm is presented. In this regard, a set of algebraic calculations and computational algorithms have been adapted to evaluate the structural design from the perspective of complex components. In the structural design evaluation model through spectral clustering, it is possible to enter information about supply chains in terms of interactions between components in the form of a network as a comprehensive model called similarity graph. According to the field findings, supply chain characteristics in terms of complexity can have interaction with component processing performance. This means that according to the concept of entanglement, the lack of a favorable environmental structure in supply chains can also negatively affect the resilience performance of its components. Findings from the perspective of achieving a supply chain evaluation model as an integrated whole have provided a suitable practical tool for evaluation and pathology of supply chains from the perspective of risk management.
Machine summary:
بر این اساس ، هدف از انجام تحقیق حاضر، ارائه مدلی بر پایه داده کاوی با رویکرد خوشه بندی طیفی است که بتوان از طریق آن ، داده های چندلایه و تعاملی مربوط به وضعیت اجزاء در بالادست زنجیره های تأمین در صنعت خودروسازی را از منظر بررسی و تحلیل ساختار زنجیره با استفاده از مبانی CAS و اثر آن بر عملکرد تاب آوری اجزاء و برعکس را تحلیل نمود.
Spatial Supply Chain Complexity و ارزیابی زنجیره ها را در راستای تلاش برای پیش بینی اختلال از منظر طرح ساختاری و از طریق تطبیق مفاهیم مربوط به طرح و ساختار سازمانی در نظریه های مدیریت ارائه نموده است .
در این راستا، روشی برای ارزیابی اثر عوامل ساختاری در زنجیره های تأمین از منظر سه مؤلفه پیچیدگی (افقی عمودی و فضایی) بر عملکرد تاب آوری بر پایه توسعه پژوهش های انجام شده قبلی و با لحاظ نمودن محدودیت های گردآوری داده های میدانی و مدل سازی آن ها طراحی گردید.
در ادامه ، نحوه شناسایی جهت جریان مواد در شبکه ، ریشه های گراف ، بالادست نسبی و تأمین کننده های لایه اول به عنوان مباحث تکمیلی در انجام مدل سازی و همچنین نحوه تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس رویکرد خوشه بندی طیفی ارائه شده است .
Costa, Govindan, & Figueira بالادست نسبی و تأمین کننده های لایه اول : با توجه به این که تمرکز پژوهش حاضر بر بالادست زنجیره های تأمین میباشد، در ادامه برای ارتقای دقت در تبیین و ارائه مطالب در تشکیل مدل ، تعریف مفهوم بالادست نسبی، در چهارچوب منطق ارزیابی شبکه ها، تبیین و ارائه شده است .