Abstract:
تهدید در محیط حقیقی یا فضای مجازی نسبت به دختران که از منظر علوم شناختی، یعنی فرایندهای درون ذهن، از موقعیت آسیب پذیرتری برخوردار می باشند، حکایت از حالت خطرناک مرتکب دارد و نیازمند پاسخ های کنشی درخور توسط دولت و جامعه مدنی از یک سو و تدابیر واکنشی فوری کیفری از سوی دیگر است. مداخله کیفری نسبت به تهدید در فضای حقیقی، از سال ۱۳۳۹ موضوع تدابیر تامینی پیشگیرانه قرار گرفت و در سال ۱۳۷۵ تبدیل به جرم مستقلی گردید و البته وجه پیشگیری آن به فراموشی سپرده شد، لیکن نوع برخط آن کمتر توجه قانون گذار را به خود جلب کرد.مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و بررسی آراء محاکم کیفری، علاوه بر تصویرسازی آنچه هست، ضمن تبیین گونه های مختلف تهدید برخط نسبت به دختران در محیط های آموزشی، به تشریح و تبیین خلاهای قانونی، علت شناسی و شیوه پیشگیری گذر از اندیشه به عمل پرداخته و در نهایت بر مبنای مطالعات جرم شناختی، پیشنهادات پیشگیرانه ارایه نموده است.
Threats to the girls in the real space (physical space) or cyberspace from the view of the cognitive science (meaning the process of the inner of the mind) which embodies the far more vulnerable indicates the dangerous state of the perpetrator and it needs the appropriate action (dynamic) responses from the government and civil society from one side and the criminal immediate reaction measures from the other side. Criminal intervention related to the threats in the real space (physical space) was viewed the subject of the preventive security measures since 1339 and in 1375 it changed to an independent offense but its prevention aspect was neglected but its online type is paid less attention by the legislature. The present paper with analytic-descriptive method and with studying the decisions of the criminal courts: meanwhile determining the various types of the online treats to the girls in the teaching environments it has examined and mentioned the legal vacuums, the causation and the prevention method of passing from thought to action and at the end based on the criminological studies it has presented the preventive suggestions.
Machine summary:
گفتنی است که تهدید برخط به صورت مستقیم موضوع پژوهش به عنوان مقاله یا کتاب یا رساله قرار نگرفته است، با این حال میتوان به برخی پژوهشها و موضوعات مرتبط که در «نخستین همایش ملی پیشگیری از بزهدیدگی زنان و کودکان در فضای مجازی» (برگزارشده توسط دادگستری کل استان یزد، آبان 1399) مورد بررسی واقع شدهاند، به شرح ذیل اشاره کرد: حمایت از حق بر تصویر کودک در فضای مجازی، کارکردهای نیروی انتظامی در حمایت از بزهدیده، نقش پلیس در پیشگیری از جرایم علیه زنان و بزهدیدگی آنان در فضای مجازی، بررسی رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و نگرش به وجود فساد اخلاقی در فضای مجازی، بررسی و بازنمایی بزهدیدگی زنان در فضای مجازی، پیشبینی اعتیاد اینترنتی بر اساس عزت نفس اجتماعی و صفات هوش عاطفی، مبانی و پیامدهای فیلترینگ تلگرام از منظر جرمشناسی، آموزش سواد رسانهای به کودکان؛ ضرورتی در راستای پیشگیری از بزهدیدگی در فضای مجازی و نقش آموزش و پرورش در کاهش بزهکاری در مدارس.
1 بدینترتیب، هرچند تعدادی از افعال و اعمال علیه شرافت و حیثیت و شخصیت معنوی افراد جرمانگاری شده است، لکن با عنایت به گسترش روزافزون و نیز امکانات فضای مجازی و خصوصاً اینکه امکان بزهدیدگی دختران و زنان نسبت به جرایم فوق به مراتب بیشتر است (حاجی دهآبادی، 1397)، ضروری است قوانین مرتبط با این حوزه با رویکرد پیشگیری به روزرسانی شود و از بزهدیدگان حمایت مضاعف صورت پذیرد.