Abstract:
همزمانی بلوغ با دوره انتقال به دبیرستان چالشی مهم برای دانشآموزان ششم ابتدایی در ایران است که میتواند به پیدایش احساسات منفی مانند شرم و ترس از شکست در دختران منجر میشود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شرم درونیشده و ترس از شکست دختران پایه ششم بود. پژوهش حاضر یک طرح نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر بابل استان مازندران در سال تحصیلی 98-1397 بود که 30 نفر از آنها بر اساس شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس شرم درونیشده (فرگوسن و همکاران، 2000) و پرسشنامه ترس از ارزیابی شکست عملکرد (کانروی، 2002) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایشی 8 جلسه 60 دقیقهای درمان پذیرش و تعهد بهصورت هفتگی دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش شرم درونی (001/0>p؛ 94/36=F) و ترس از شکست (001/0>p؛ 50/34=F) مؤثر بوده است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند بهعنوان مداخلهای مؤثر جهت کاهش ترس از شکست و شرم درونیشده دانشآموزان دختر استفاده شود.
Puberty coincides with the transition to high school is an important challenge for Sixth-grade students in Iran that can lead to negative emotions such as shame and fear of failure in girls. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on internalized shame and fear of failure in sixth-grade girls. The present study was a quasi-experimental research with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all sixth-grade female students of primary schools in Babol, Mazandaran province in the academic year 1397-98, 30 of whom were selected based on the inclusion criteria by convenience sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The Internalized Shame Scale (Ferguson et al., 2000) and the Performance Failure Appraisal Inventory (Conroy, 2002) were used to collect data in pre-test and post-test. The experimental group received eight 60-minute sessions of acceptance and commitment therapy weekly, while the control group did not receive training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that group therapy based on acceptance and commitment was effective in reducing internal shame (p
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٤، شماره پياپي ٦١، تير ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(4), 2021 اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد (ACT) بر شرم دروني شده و ترس از شکست دانش آموزان دختر Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy )ACT( on internalized Shame and fear of failure in female students * الهام حاج اکبري (نويسنده مسئول ) Elham Haj Akbari M.
بر اساس يافته هاي اين پژوهش مي توان گفت که درمان مبتني said that acceptance and commitment therapy can be بر پذيرش و تعهد مي تواند به عنوان مداخله اي مؤثر جهت کاهش ترس از used as an effective intervention to reduce the fear of شکست و شرم دروني شده دانش آموزان دختر استفاده شود.
1Scherbarth اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد (ACT) بر شرم دروني شده و ترس از شکست دانش آموزان دختر Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on internalized Shame and fear of failure … اگرچه اين مدل درماني در مورد متغير ترس از شکست به کار گرفته نشده است ، اما پژوهش ها بيانگر اثربخشي اين مدل درماني بر کاهش اضطراب آزمون و ترس از درس رياضي بوده است (زتل ،١ ٢٠٠٣؛ هزاوه اي و رباط ميلي، ١٣٩٨؛ ابدالي، گل محمديان ، رشيدي، ١٣٩٧).
5Protection from getting eaten story اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد (ACT) بر شرم دروني شده و ترس از شکست دانش آموزان دختر Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on internalized Shame and fear of failure … براي تجزيه وتحليل داده ها و پاسخگويي به سؤالات پژوهش از تحليل کوواريانس چند متغيره (مانکوا) استفاده شد.