Abstract:
مقدمه: ویروسهای کرونا گروه بزرگی از ویروسها هستند که میتوانند حیوانات و انسانها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتیهای تنفسی شوند و مشکلات روانشناختی زیادی را در پی داشته باشند.هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش اضطراب کرونا، نگرانی و باورهای فراشناختی منفی در پیشبینی اضطراب یادگیری دانشآموزان در همهگیری کووید-19 انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی است و با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه تعداد 507 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای اضطراب بیماری کرونا (علیپور و همکاران، 1398)، باورهای فراشناختی (ولز، 1997)، نگرانی پنسیلوانیا (میر، میلر و متزگر، 1990) و اضطراب یادگیری (پکران، گوتز و پری، 2002، 2005) که به صورت برخط منتشر شد، پاسخ دادند. دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS24 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بین نگرانی، باورهای فراشناختی منفی و اضطراب کرونا با اضطراب یادگیری دانشآموزان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (001/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 28 درصد از واریانس اضطراب یادگیری توسط اضطراب کووید-19، باورهای منفی فراشناختی و نگرانی، پیشبینی میشود (001/0>P، 53/0=R و 28/0=R2). همچنین اضطراب کووید-19 سهم بیشتری در پیشبینی و تبیین اضطراب یادگیری داشت. نتیجهگیری: این نتایج تلویحات کاربردی در طراحی مداخلات مورد نیاز در زمان همهگیری کووید-19 و پیامدهایی چون اضطراب یادگیری در دانشآموزان را نشان میدهد.
Introduction: Coronaviruses are a large group of viruses that can infect animals and humans and cause respiratory disorders and cause many psychological problems.Aim: The aim of this study was to evaluate The Role Of covid‐19 anxiety, Worry And Negative Metacognitive Beliefs In Predicting Learning Anxiety of Student In the Covid-19 epidemic.Method: This is a descriptive study and was performed by correlation method. The statistical population of the study included all female high school students in Isfahan in the academic year 2020-2021. Using voluntary sampling method, 507 people were selected as the sample. Participants were asked about the Corona Disease Anxiety Inventory (Alipour et al., 2017), Metacognitive Beliefs (Wells, 1997), Pennsylvania Anxiety (Mir, Miller, & Metzger, 1990) and Learning Anxiety (Pekran, Goetz, & Perry, 2002, 2005). Published online, they responded. Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression using SPSS24 software.Results: The results showed that there was a significant positive relationship between anxiety, negative metacognitive beliefs and covid‐19 anxiety with students' learning anxiety (P Conclusion: These results show the practical implications of designing the interventions required during the Covid-19 epidemic and consequences such as learning anxiety in students.