Abstract:
تلاشهای عباس میرزا در راستای ساماندهی ارتش او را نیز به مانند گزارشهای نظامی از غرب
به ست و سوی ثبت نقاشیهایی از نوع نظامی سوق داد. نقاشیهایی با موضوع نظامی پیش از این در
برهههای مختلف تاریخی مانند عصر صفوی نیز وجود داشتند. نکتهی مهم در این نقاشیها تفاوت بارز
از حیث نگاه به جنبه نظامی در این نقاشیها بوده است. از میان نقاشهای دربار عباس میرزاء گویا اله
وردی افشار تنها نقاشی است که آگاهیهای تاریخی از او در دست است. او از افشارهای ارومیه و
متعلق به خانوادهای هنرمند بود. این نوشتار با معرفی شماری از آثار این نقاش که در خارج از ایران
نگهداری میشوند. از جمله نقاشی آسیب دیدهای که بیش از صد سال شناخته نشده باقی مانده بود،
برآن است که این نقاشیها پیش از بیان هنری, دربردارندهی پیامهای سیاسی و دیپلماتیک بودهاند.
Abbas Mirza’s efforts to organize the army led him to record military –style paintings, like the West military reports. Military-themed paintings already existed in various historical periods, such as the Safavid era. The important point in these paintings is the obvious difference in terms of the military aspect. It seems, among the painters of Abbas Mirza’s court, there is only about Allah-Verdi Afshar historical information on hand. He belonged to an artistic family from the Afshar tribe of Urmia. This article introduces a number of the painter’s works, which are preserved abroad including a damaged painting that has remained unknown for more than a hundred years. And also it intends to show that the political and diplomatic concepts of these works are more apparent than their artistic characteristic.
Machine summary:
اصلاحات عباسمیرزا متمرکز بر ارتش بود و نقاشیهای به جا مانده از نقاشان صحنه های جنگ در عصر او، بهترین تصویرهای ثبت شده از ارتش جدید میباشــند١ اما از سوی دیگر، همین نقاشیها گواهی بر عدم موفقیت اصلاحات هستند؛ چرا که امروزه همه آنها در روسیه و گرجستان هستند و هیچ کدام در ایران باقی نماندهاند.
در مورد تعلق صادقیبیگ ، نیای الله وردی، به قبیله افشــار تردیدهایی وجود دارد و به احتمال زیاد، الله وردی نخســتین نقاش این طایفه نبوده است .
٢. Adel Adamovaاز الله وردی به عنوان تنها نقاش شــناخته شــده درخدمت عباس میرزا یاد می کند (نگاه کنید به (Diba 1998:200 Layla S.
Diba در همان جلد معتقد است که یک نقاش دیگر، عبد الرزاق ، در دهه دوم قرن نوزدهم علاوه بر الله وردی در تبریز و منطقه قفقاز کار می کرد.
vol ,٦٠-١٨٥٤ Hommaire de Hell اظهار داشته است که هم قبیله اش ، الله -وردی افشار، می تواند استاد او در نقاشی باشد، ببنید: ٢٢٥ ,١٩٩٨ Diba.
الله وردی در این نقاشی نوعی سبک دراماتیک یا شاید بتوان گفت »رمانتیک « را به کار برده است که در مقایسه با پرتره های برجسته ی دربار فتحعلی شاه چندان چشمگیر نیست .
٤ نام شــخصیت های اصلی این نقاشی به خط نستعلیق در بالای سرشان نوشته شده است ؛ مانند »شــبیه نایب السلطنه ، عباسمیرزا در سن بیست و هشت سالگی« و »امیرخان قاجار، ابراهیم خان، محمدباقرخان«.
١ ِ تا این اواخر، این اثر، تنها نقاشی چند-ترکیبی شناخته شده از الله وردی بود اما در سال ٢٠١٠م .