Abstract:
یکی از اصول مهم و سرنوشتساز در داستاننویسی؛ نحوۀ ورود نویسنده به داستان است. جایی که اولین برخورد منطقی با اثر شروع شده و منحنیهای ادراکی و احساسی مخاطب در کوتاهترین زمان برهم منطبق میگردند. انتخاب نقطۀ آغاز مناسب یا «خوشآغازی» داستان سابقهای طولانی در ادبیات داستانی دارد لیکن با وجود تأثیر شگرف آن بر داستان؛ چندان مورد اقبال نبوده و در اکثر موارد حتی جزو عناصر اصلی و مهم داستان محاسبه نمیشود. حساسیت موضوع آنجاست که خواننده، باید در جملات ابتدایی تحت تأثیر داستان و فضای کلی آن قرار بگیرد وگرنه ادامۀ مطلب را نخواهد خواند. شروع داستان میتواند با القای باورپذیری منطقی، مانند یک قلاب عمل کرده و خواننده را تا پایان داستان بـه دام بیندازد. پژوهش حاضر؛ «آغاز» داستان، جملات آغازین آن، ساختار کلی و عمومی آغاز و تلقی خواننده را مورد بررسی قرار داده است. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که واکنش اولیه، ضرورتی قطعی است که نقش مهمی را در برخورد با مخاطب ایفا میکند. ضمن اینکه پردازش نامناسب این بخش، میتواند کل داستان را با شکست مواجه کند و آغاز داستان، ضمن استحکام بخشیدن به روند کلی داستان، تأثیری اساسی در میان عناصر ایجادکنندۀ داستان و پیکربندی روایت نیز میگذارد.
One of the most important and decisive elements in the field of storytelling is how to start and how the author enters the story. Where the first encounter with the work begins and the audience's perceptual and emotional curves coincide in the shortest possible time. The art of "beginning" or, in other words, choosing the right starting point for a story has a long history in Iranian and world literature However, despite its tremendous impact on the story, it is not very popular and in most cases is not even considered as one of the main and important elements of the story. The sensitivity of the subject becomes apparent when most readers are influenced by the story and its overall atmosphere in the opening sentences, otherwise they will not read the rest of the story. Paying attention to the fact that the beginning of the story can act like a hook by instilling logical credibility and trap the reader until the end of the story, further justifies the importance and necessity of a good and appropriate beginning The present study examines the "beginning" of the story, its opening sentences, the general structure of the beginning, and the reader's perception of the leading text. The results of this study show that in writing, as in all commercial contracts and agreements, the initial reaction is necessary, which plays an important role in dealing with the audience. In addition, improper processing of this section can fail the whole story, and the beginning of the story, like an invisible column, while strengthening the overall process of the story, has a fundamental effect on the elements that create the story and configure the narrative.
Machine summary:
٢- سوالات تحقيق اين مقاله برآنست تا مشخص کند که : - پرکاربردترين انواع آغاز داستان کدامند؟ - و آيا بين انتخاب نوع آغاز داستان ، مفهوم و محتواي مورد نظر نويسنده و ساير عناصر داستاني رابطه اي وجود دارد يا خير؟ ٣- پيشينۀ پژوهش صرف نظر از تعداد معدودي پايان نامه ، مانند پايان نامۀ «بررسي جريان سيال ذهن در داستان هاي کوتاه منتخب معاصر» مريم رخشان پور و «شکل شناسي داستان کوتاه ايراني از ١٣٠٠ تا ١٣٥٧» سعيد کريمي که به طور گذرا اشاره اي به عنصر آغاز داشته اند و «بررسي و تحليل سازوکارهاي شروع در داستان کوتاه فارسي» فريده السادات نوربخش که کامل ترين و جامع ترين نمونه از پژوهش در اين زمينه است ؛ تعداد پژوهش هايي که بر اين موضوع تمرکز داشته اند بسيار اندک است .
ليکن شايد جامع ترين پژوهش در اين زمينه را نادر ابراهيمي در کتاب «براعت استهلال يا خوش آغازي در ادبيات داستاني» انجام داده باشد که با تحليل جامع و مفصل شروع داستان و ذکر مثال هاي متعدد، روند شکل گيري و بسط داستان از ابتداي آن را توضيح داده ، ربط آغاز با محتواي داستان و منظور نويسنده از طرح آن را روشن و لزوم نگارش يک شروع مناسب و جذاب را اثبات نموده است .