Abstract:
ﻫﺪف از اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ آﮔﺎﻫﯽ از ﺑﺮﻧﺪ ورزﺷﯽ و وﻓﺎداری ﺑﺮﻧﺪ ورزﺷﯽ در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ و ﻋﻠﻮم ورزﺷﯽ اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی آزاد اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن در ﺳﺎل 1397ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 950 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد، 312 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﯾﺴﻤﺎﻋﯿﻞ(2014)، وﻓﺎداری ﺑﺮﻧﺪ آﯾﻠﻮادی و ﻫﻤﮑﺎران( 2001 )و آﮔﺎﻫﯽ ازﺑﺮﻧﺪ ﻟﯿﮑﻨﺸﺘﺎﯾﻦ و ﻫﻤﮑﺎران( 1993 )اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. رواﯾﺎﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 0/81، 0/79 و 0/77 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از دو روش آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ آﮔﺎﻫﯽ از ﺑﺮﻧﺪ و وﻓﺎداری ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ ورزﺷﯽ وﺑﯿﻦ آﮔﺎﻫﯽ از ﺑﺮﻧﺪ ورزﺷﯽ ﺑﺎ وﻓﺎداری ﺑﺮﻧﺪ ورزﺷﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽداری وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ وﻓﺎداری ﺑﺮﻧﺪ ﺑﻪ ورزﺷﯽ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ آﮔﺎﻫﯽ از ﺑﺮﻧﺪ ورزﺷﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺮﻧﺪﻫﺎی ﻣﺤﺼﻮﻻت ورزﺷﯽ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ﻣﻌﺮﻓﯽ درﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت، اﯾﺠﺎد ﻓﺮﺻﺖ ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﮔﺬاری ﻧﻈﺮات واﯾﺪهﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ، ﺑﺎاﻓﺰاﯾﺶ آﮔﺎﻫﯽ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺪ ﺧﻮد ﻣﺎﻧﻨﺪ دادن اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در ﻣﻮرد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﯾﺎ ﺿﻤﺎﻧﺖﻧﺎﻣﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن و... زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی وﻓﺎداری داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﻨﺪ.
Machine summary:
). از آنجایی که دانشجویان جزو افراد مهم جامعه و نیمی از جمعیت جوان کشور را تشکیل میدهند و با توجه به این که نسل جوان جامعه بیشتر از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و نظر به این که بازاریابی رسانههای اجتماعی مفهومی است که در ایران به خصوص در برندهای ورزشی چندان مورد توجه قرار نگرفته است لذا با وجود اهمیت برند ورزشی و وفاداری نسبت به آن و نرخ بالای پ Lang Li et al Algesheimer et al Baird & Parasnis رسانههای اجتماعی، پژوهشگر در پی یافتن پاسخ این سوال است آیا بین وفاداری برند ورزشی با نقش میانجی آگاهی از برند ورزشی در دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی استان گلستان ارتباط معنی داری وجود دارد؟ تعریف آگاهی از برند یكی از ابعاد اساسی ارزش برند، آگاهی از برند است كه اغلب به عنوان پیش شرط تصمیمگیری خرید مردم در نظر گرفته میشود (كاتلر و كلر 1 ، 2016).
سعیدنیا و همکاران (1395) در پژوهشی به بررسی (پیامدهای تاثیر جامعه برند مبتنی بر رسانه اجتماعی بر اعتماد و وفاداری به برند) پرداختند و نتایج نشان میدهد که استفاده از جوامع برند مبتنی بر رسانههای اجتماعی، سبب ارتقای آگاهی بهاشتراک گذاشته شده که یکی از عناصر اصلی جوامع برندی میباشد در بین اعضا میگردد و میتوان از این آگاهی بهاشتراک گذاشتهشده، در ایجاد فعالیتهای خلق ارزش جامعهی برند آنلاین شامل شبکهسازی اجتماعی، مدیریت تاثیرگذاری، تعامل جامعه، و استفاده از برند، استفاده کرد.
با توجه به اهداف پژوهش، برای بررسی ارتباط بازاریابی رسانههای اجتماعی با وفاداری برند ورزشی با نقش میانجی آگاهی ازبرند ورزشی در دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی استان گلستان از پرسشنامه استفاده شد.
The Social Influence Of Brand Community Evidence From European Car Clubs, Journal Of Marketing, 69 (3), PP 19–34.