Abstract:
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه میباشد. شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن میباشد تشکیل میدهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب شدهاند. به منظور جمع آوری دادههای مورد نیاز، از دو پرسشنامه "خودارزیابی نقش یادگیرندگان و معلمان" و "استقلال یادگیرنده: از نگاه معلمان" استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها نیز روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مورد استفاده قرار گرفتهاند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ ارتباط معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان ایرانی از استقلال یادگیری وجود ندارد و نیز هیچ رابطه معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه از این مفهوم وجود ندارد. همچنین آزمون تی تست در خصوص مقایسه بین دیدگاه معلمان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که اختلاف معناداری بین آن دو نیز وجود ندارد. از سوی دیگر آزمون تی جهت مقایسه استقلال زبان آموزان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که بین ادراک زبان آموزان ایرانی و ترکیهای از مفهوم استقلال یادگیری نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. این میتواند نشان دهنده شباهت فرهنگی و یا نزدیکی سیستم آموزشی بین دو کشور باشد.
By acquiring a new language, people can not only come to respect differences, but also realize that they live in a small world. Although there are many positive aspects regarding acquiring a new language, not every person who attempts to learn a new language succeeds in obtaining the ability to effectively communicate for several reasons such as losing motivation and confidence towards learning, lack- ing an effective learning environments, and so forth. There is no doubt that teachers play a significant role in producing successful language communicators. Teachers are able to maintain and control students’ motivation towards studying both inside and outside the classroom, which certainly produces students’ confidence in their communication skills. In addition to the significant role of the teacher in the language learning process, students must also make an extensive effort to acquire a target language on their own. After careful consideration of the role of the instructor and learner in language development, we can come to the conclusion that effective lan- guage learning requires fruitful teaching and learner autonomy.
Machine summary:
پژوهش حاضر ارتباط بين ميزان برداشت معلمان زبان انگليسي ايراني و معلمان اهل ترکيه از استقلال يادگيري را مورد بررسي قرار مي دهد.
هم چنين اين پژوهش قصد دارد تا ارتباط بين ميزان برداشت استقلال يادگيري زبان آموزان ايراني و زبان آموزان اهل ترکيه را بررسي کند.
هدف پرسش نامه «خودارزيابي نقش يادگيرنده و معلم » ارزيابي ميزان برداشت معلمان و زبان آموزان از مفهوم استقلال يادگيري مي باشد.
A Survey of ELT Teachers and Learners’ Perception of Learner’s Autonomy in Iran and Turkey Sasan Baleghizadeh1 Maryam Moghimi2 Abstract: Introduction: By acquiring a new language, people can not only come to respect diferences, but also realize that they live in a small world.
After careful consideration of the role of the instructor and learner in language development, we can come to the conclusion that efective lan guage learning requires fruitful teaching and learner autonomy.
Chan’s (2001) study which investigated students’ readiness, willingness, and capacity to learn autonomously at Hong Kong University also shows how educational and behavioral norms prevent learners from developing their autonomy.
In this study two instruments were used, The Role of Learners and Teachers Test and Learner Autonomy: the Teachers’ views.
The Role of Learners and Teachers Test was administered in English to Turkish students with the classi fcation of autonomy questions.
Another instrument, Learner Autonomy: the Teachers’ Views Test was administered in English to Turkish and Iranian teachers with the classifcation of learners’autonomy questions.
Learner Autonomy and Second/Foreign language Learning.
)2015( New approaches on learner autonomy in language learning.