Abstract:
امروزه نظام های اجتماعی با چالش های پیچیده و مبهمی رو به رو هستند، تغییر ات بسیار سریع محیط نیز
باعث غیرقابل پیشبینی شدن آینده نظام های اجتماعی و در راس آن سازمان گشته است. علاوه بر این ها
تشدید فضای رقابتی، کوتاه شدن چرخه حیات محصول و افزایش روزافزون انتظارات جامعه بر این
پیچیدگی و ابهامات افزوده است. به ناچار سازمان ها و شرکت ها برای ادامه حیات و بقاء خود و پاسخ به
چالش های فزاینده نیازمند نوآوری و کارآفرینی هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش
فرهنگ سازمانی بر توسعه کارآفرینی میباشد. از آنجایی که این پژوهش مروری است روش پژوهش
توصیفی و کتابخانه ای با استفاده از فیش برداری منابع داخلی و خارجی می باشد. نتایج پژوهش حاکی از
آن است که فرهنگ سازمانی در توسعه کارآفرینی نقش موثر و حیاتی دارد.
Machine summary:
نقش فرهنگ سازماني بر توسعه کارآفريني اسفنديار نظري دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت امور شهري، گروه مديريت ، دانشکده مديريت ، دانشگاه تهران ، ايران چکيده امروزه نظام هاي اجتماعي با چالش هاي پيچيده و مبهمي رو به رو هستند، تغيير ات بسيار سريع محيط نيز باعث غيرقابل پيش بيني شدن آينده نظام هاي اجتماعي و در رأس آن سازمان گشته است .
فرهنگ يک سازمان مينياتوري از فرايندهاي کلان فرهنگي محيط سازمان است که با ظهور مقوله هايي مانند فناوري اطلاعات و ارتباطات ، پديده جهاني شدن و چگونگي برخورد با آن ، دگرگوني هاي جمعيت شناختي، آموزش مداوم ، انفجار دانش ، مديريت دانش ، بحران هاي اخلاقي، سازمان يادگيرنده و رشد فزاينده دانش ، توجه به کيفيت و اثربخشي در سازمان ها ضرورت بسترسازي مناسب در فرهنگ سازماني خلاق را در همه سطوح سازماني ايجاد ميکند.
توسعه کارآفريني اگر کارآفريني سيستمي شامل کارآفرينان (کارافرينان بوالقوه )، نهادها و اقدامات دولتي تلقي شود، در اين صورت پيامد مطلوب يک خط مشي کارآفريني، افزايش سطح فعاليت کارآفرينانه ميباشد، که متعاقب آن نقش نهادها و دولت ها ايجاد محيطي است که عرضه مستمر کارآفرينان جديد و تلاش براي راه اندازي و رشد سازمان هاي موفق را فراهم خواهند کرد.
هدف اوليه اين خط مشيها ترغيب افراد بيشتر براي در نظر گرفتن کارآفريني به عنوان يک گزينه (انتخاب ) و گام برداشتن در جهت شروع يک کسب وکار و مراحل بعدي رشد است تمامي فعاليت هايي که به ايجاد يک شرکت ازطريق برنامه هاي اطلاع رساني، توسعه مشاغل ، خوداشتغالي، بقاء و رشد کسب و کار، و تشويق روحيه کارآفريني در جامعه کمک ميکند.
Engelen, Andreas, (2014) Entrepreneurial orientation as a function of national cultural variations in two countries, Journal of International Management 16 (2014) 354–368 __ Holian, R.