Abstract:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی مدیریت هیجان و خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سبکهای فرزندپروری والدین در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در ناحیه یک شهر کرج در سال تحصیلی 98-99 و حجم نمونه بر اساس فرمول تاباچنیک و فیدل برابر با 200 نفر بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامهی هوش هیجانی (شات و همکاران، 1998)، فرزندپروری والدین (دیانا بامریند، 1973) و خودکارآمدی دانشآموز (جینگ و مورگان، 1999) بود. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون تجزیه رگرسیون و همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی نتایج در کل نشان داد سبکهای فرزندپروری والدین میتواند مدیریت هیجان و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر را پیشبینی کند و با توجه به ضریب تبیین جدول R2 میتوان گفت که سبکهای فرزندپروری میتوانند 11 درصد از واریانس مدیریت هیجان و 22 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر را تبیین کنند و از بین متغیرهای سبکهای فرزندپروری والدین تنها بعد سبکهای فرزندپروری مقتدرانه با ضریب مثبت وارد معادله رگرسیونی مدیریت هیجان و از بین متغیرهای سبکهای فرزندپروری والدین، سبک فرزندپروری مقتدرانه با ضریب مثبت و سبک فرزندپروری آزادگذار با ضریب منفی وارد معادله رگرسیونی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مورد ارزیابی شدهاند. درنتیجه استفاده والدین از سبک فرزند پروری مقتدرانه والدین میتواند باعث بهبود خودکارآمدی تحصیلی و همچنین تنظیم هیجانی در بین فرزندانشان گردد.
Machine summary:
واژه هاي کليدي: مديريت هيجان ، خودکارآمدي تحصيلي، سبک هاي فرزندپروري والدين ، دانش آموزان دختر 430 ١- مقدمه خانواده مهم ترين محيط اجتماعي است که بر رشد افراد تأثير ميگذارد.
لذا با توجه به مطالب بيان شده اين تحقيق با هدف پيش بيني مديريت هيجان وخودکارآمدي تحصيلي بر اساس سبک هاي فرزندپروري والدين در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام گرفت .
physiological states 7 Darling & Stenberg 434 کريمي؛ عليپور و کاکوجويباري (١٣٩٨) درپژوهشي تحت عنوان بررسي ارتباط بين مولفه هاي سلامت روان خودکارآمدي تحصيلي و سبکهاي فرزندپروري با پيشرفت تحصيلي و سبکهاي فرزندپروري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر اصفهان به اين نتايج رسيدند که عوامل سلامت عمومي، خودکارآمدي تحصيلي و سبک هاي فرزند پروري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري دارد.
٥- يافته هاي تحقيق هدف از انجام اين پژوهش بررسي و پيش بيني مديريت هيجان و خودکارآمدي تحصيلي بر اساس سبک هاي فرزندپروري در دانش آموزان دختر است .
Y=66/73+0/627 (X1) -0/239 (X3) 441 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٤٤٦- ٤٣٠ ٦- بحث و نتيجه گيري به طور کلي هدف از اين پژوهش پيش بيني مديريت هيجان و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه بر اساس سبک هاي فرزندپروري والدين آنها بود که نتايج تحقيق با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون مورد بررسي قرار گرفت .
3. General Psychology Department, School of Psychology and Educational Sciences, Karaj Islamic Azad University, Iran Abstract The purpose of this study was to predict emotional management and academic self-efficacy based on parenting styles in female high school students.