Abstract:
ازآنجاکه آموزش و پرورش ما در مدارس و متون درسی نسبت به شناخت افکار شهید باهنر با آسیبهایی روبهرو است محققان پژوهش حاضر با مصاحبه و نظرسنجی از معلمان به واکاوی مهجوریت افکار و اندیشههای شهید باهنر در نظام تعلیم و تربیت که در مقاله حاضر به دودسته: "موانع شناخت افکار درونسازمانی و برونسازمانی افکار شهید باهنر" تقسیم شده پرداختند. بر اساس نتایج بهدستآمده در رابطه با سوال اول و دوم تحقیق از سوی پاسخدهندگان موارد زیر را عمدهترین عوامل موانع شناخت افکار شهید باهنر در مدارس عنوان کردند: نبود زندگینامه مدون شهید باهنر در متون درسی- بیتوجهی مولفین به شخصیتهای مهم و تاثیرگذار انقلابی در متون درسی- آشنایی کم دبیران نسل جدید انقلاب با افکار شهید باهنر- بیتوجهی به ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در متون درسی- نبود برنامههای فرهنگی خاص پیرامون اندیشههای شهید باهنر در مدارس- رواج تجملگرایی و رفاهطلبی- ارتباط کم مردم با مساجد و کتابخانهها- رواج بدحجابی در جامعه (تجملگرایی خانوادهها) بنابراین، یافتههای تحقیق نشان میدهند رفع آسیبهای فوق در توسعه افکار شهید باهنر و ارزشهای انقلاب اسلامی در مدارس الزامی است.
Machine summary:
بر اساس نتايج به دست آمده در رابطه با سؤال اول و دوم تحقيق از سوي پاسخ دهندگان موارد زير را عمده ترين عوامل موانع شناخت افکار شهيد باهنر در مدارس عنوان کردند: نبود زندگينامه مدون شهيد باهنر در متون درسي- بيتوجهي مؤلفين به شخصيت هاي مهم و تأثيرگذار انقلابي در متون درسي- آشنايي کم دبيران نسل جديد انقلاب با افکار شهيد باهنر- بيتوجهي به ادبيات و تاريخ دفاع مقدس در متون درسي- نبود برنامه هاي فرهنگي خاص پيرامون انديشه هاي شهيد باهنر در مدارس - رواج تجمل گرايي و رفاه طلبي- ارتباط کم مردم با مساجد و کتابخانه ها- رواج بدحجابي در جامعه (تجمل گرايي خانواده ها) بنابراين ، يافته هاي تحقيق نشان ميدهند رفع آسيب هاي فوق در توسعه افکار شهيد باهنر و ارزش هاي انقلاب اسلامي در مدارس الزامي است .
تحقيق به فراواني به درصد شما با هر يک از عوامل زير به عنوان موانع شناخت افکار خيلي خيلي فراواني به رديف زياد کم وانديش هاي شهيد باهنر در مدارس تا چه ميزاني موافقيد؟ زياد کم درصد ١ نبود زندگينامه مدون شهيد باهنر در متون درسي ٥١ 15 32 100 2 بيتوجهي مؤلفين به شخصيت هاي مهم وتأثيرگذار انقلابي در متون 100 3 8 28 61 2 درسي ٣ عدم تحليل انديشه وافکار شهيد باهنر در دروس پرورشي ٦١ 6 27 100 6 ٤ آشنايي کم دبيران نسل جديد انقلاب با افکار شهيد باهنر ٥٢ 7 39 100 2 ٥ فاصله گرفتن از ارزش هاي انقلابي در مدارس ٣٢ ٢٦ ٣٢ ١٠ ١٠٠ ٦ نبود مراسم هاي ياد بود شهيد باهنردر مدارس ٤٣ ٣٨ ١١ ٨ ١٠٠ نبود برنامه هاي فرهنگي خاص پيرامون انديشه هاي شهيد باهنر در 100 3 4 31 62 7 مدارس ٨ انگيزه کم دبيران در معرفي شهيد باهنر به دانش آموزان ٦٤ ٣٢ ٣ ٢ ١٠٠ ٩ بيتوجهي به ادبيات و تاريخ دفاع مقدس در متون درسي ٥١ ٤٦ ٦ ٢ ١٠٠ 748 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٧٥٤- ٧٤٢ ٤- ٢- چه عواملي موجب مهجوريت افکار شهيد باهنر در جامعه ي ما شده است ؟ جدول شماره ٢.