Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و جرات ورزی بر ابراز وجود دانشجویان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان شهر جهرم بوده است. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی بود. نمونه پژوهشی بهصورت روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس 30 نفر از آزمودنیها بهطور تصادفی انتخاب شده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس دوره آزمایشی آموزش مهارت زندگی (مهارتهای خودآگاهی و جرات ورزی) برای گروه آزمایش طی 12 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پسآزمون به عمل آمد. یافتههای پژوهش در تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمره ابراز وجود در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش پیدا کرده است. بنابراین آموزش مهارتهای خودآگاهی و جرات ورزی بر ابراز وجود دانشجویان تاثیر دارد.
Machine summary:
واژه هاي کليدي: آموزش مهارت هاي خودآگاهي، جرات ورزي، ابراز وجود، دانشجويان 861 مقدمه زندگي دانشجويي درعين حال که فرصت هاي جديدي را براي فرد به همراه دارد، چالش ها و تنيدگيهاي خاص خود را نيز دارد (خادميان ، ١٣٩٠).
بنابراين اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سوال است که آيا آموزش مهارت هاي خودآگاهي و جرات ورزي بر ابراز وجود دانشجويان تأثير دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش نيمه آزمايشي و با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
فرضيه : آموزش مهارت هاي خودآگاهي و جرات ورزي بر ابراز وجود دانشجويان تأثير دارد.
به عبارت ديگر آموزش مهارت هاي خودآگاهي و جرات ورزي بر ابراز وجود دانشجويان تأثير دارد.
بحث و نتيجه گيري فرضيه : آموزش مهارت هاي خودآگاهي و جرات ورزي بر ابراز وجود دانشجويان تأثير دارد.
بنابراين آموزش مهارت هاي خودآگاهي و جرات ورزي بر ابراز وجود دانشجويان تأثير دارد.
بنابراين آموزش مهارت هاي خودآگاهي و جرات ورزي بر ابراز وجود دانشجويان تأثير دارد.
864 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٨٦٧- ٨٦١ افراد با مهارت هاي ابراز وجود ضعيف هم براي خود و هم براي ديگران مشکلات عديده اي به وجود ميآورند.
بنابراين آموزش مهارت هاي جرأت ورزي ١ يک شيوه مداخله اي ساختار يافته است که به منظور بهبود اثر بخشي روابط اجتماعي مورد استفاده قرار ميگيرد (خدابخشي کولايي و همکاران ، ١٣٩٢).
866 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٨٦٧- ٨٦١ The Effectiveness Of Self-Awareness And Daring Skills Training on Students' Assertiveness Mehdi Mahbod Master Student of General Psychology, Payame Noor University, Shiraz Branch.