Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عزتنفس و سرمایه اجتماعی خانواده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر الوند در سال تحصیلی 1399که بر اساس آمار آموزش و پرورش شهرستان البرز تعداد کل دانشآموزان برابر 7369 نفر میباشند. که از این تعداد 3530 نفر دختر هستند. در شهر الوند 22 دبستان وجود دارد که 10 دبستان دخترانه میباشند و پژوهشگر از میان آنها 5 مدرسه را انتخاب کرده و از هر مدرسه 20 نفر را مورد مطالعه قرار گرفته است. که در مجموع 100 نفر میباشند که با استفاده روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد عزتنفس کوپر اسمیت، سرمایه اجتماعی پاتنام و پیشرفت تحصیلی استفاده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی مثل؛ میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرهها و آمار استنباطی مثل؛ ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با رعایت مفروضه آمار پارامتریک و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین عزتنفس و سرمایه اجتماعی خانواده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی رابطه معنیداری وجود دارد.
Machine summary:
بررسي رابطه بين عزت نفس و سرمايه اجتماعي خانواده با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي ليلا چهره گشا١، بهاره محمد يوسف ٢ ١ دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، گروه روانشناسي، آموزش عالي سهروردي قزوين .
ايران چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين عزت نفس و سرمايه اجتماعي خانواده با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي است .
نتايج پژوهش نشان داد که بين عزت نفس و سرمايه اجتماعي خانواده با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي رابطه معنيداري وجود دارد.
همچنيبن ساراسينو٥ (٢٠١٠) در پژوهشي نشان داد که سرمايۀ اجتماعي و مؤلفه هاي آن با بهزيستي روان شناختي رابطۀ مثبت و معنا دار دارد؛ يعني افرادي که در زندگي خود اجتماعياند و شبکه هاي اجتماعي بيشتري دارند، از رضايت از زندگي و بهزيستي رواني بالاتري نيز برخوردارند با توجه به آنچه گفته شد، ميتوان گفت زماني که بحث پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مطرح ميشود، عزت نفس و سرمايه اجتماعي خانواده نقش مؤثري در اين زمينه دارد.
بنابراين در اين پژوهش هم اين سؤال مطرح است که آيا بين عزت نفس و سرمايه اجتماعي خانواده با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدايي رابطه وجود دارد؟ 2.
همچنين مقدار ضريب تعيين تصحيح شده برابر است با ٠/٩٢ به اين معني که متغيرهاي عزت نفس و سرمايه اجتماعي خانواده فقط ٠/٩٢ از تغييرات پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر را به خود اختصاص ميدهد و مابقي مربوط به ديگر مولفه ها ميباشد که در اين پژوهش بررسي نشده است .