Abstract:
هدف: سهگانه روشن شخصیت، منتج از نگرش مثبت به دیگران است که در مقابل سهگانه تاریک شخصیت ترسیم میشود. این پژوهش با هدف تحلیل سه بعد کانتیانیسم، انسانیت و ایمان به انسانیت مدیران در ساختارهای دولتی کشور برای توسعه مدیرانی که نگرش انسانی و نه ابزاری نسبت به زیردستان دارند، انجام شد.
روش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه هدف کارکنان یکی از سازمانهای دولتی زیرمجموعه وزارت نیرو بود. نمونه بر اساس جدول کرجسی-مورگان، ۲۵۶ نفر محاسبه شد و نمونهگیری تصادفی صورت گرفت. روش تحلیل دادهها، ﻣـﺪلﺳـﺎزی ﻣﻌـﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺎ روﻳﻜﺮد کمترین ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﻲ و ﻧﺮمافزار Smart PLS2. 6 بود.
یافتهها: نتایج آزمون فرضیات نشان داد، کانتگرایی و انسانیت رهبر بر حمایت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان اثر معناداری دارد؛ اما تاثیر معنادار ایمان به انسانیت رهبر بر حمایت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان رد شد. نقش تعدیلگر تبادل رهبر-پیرو در رابطه میان کانتگرایی و انسانیت رهبر بر حمایت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان تایید شد؛ اما این متغیر تعدیلگر معناداری در رابطه میان ایمان به انسانیت رهبر و حمایت سازمانی ادراکشده کارکنان نبود.
نتیجهگیری: شخصیت کانتی رهبر و انسانیت او با ملاحظه کیفیت رابطه با پیروانش، سبب قدردانی و بروز رفتار ارزشمدارانه از جمله ادراک عدالت سازمانی توسط پیروان میشود. اما از آنجا که در بعد ایمان به انسانیت، هدف و مخاطب جمیع ابنای بشر به عنوان انسان هستند نه صرفا پیروان رهبر، فرضیه مبنتی بر رابطه این متغیر با حمایت سازمانی ادراک شده رد شد.
Objective: The light triad personality results from a positive attitude towards others, which is contrasted with the dark triad personality. This study aimed to analyze the managers' Kantianism, humanity and faith in humanity in the government structures of the country to develop managers who have a human not a tool attitude towards subordinates. Methods: This study is an applied one in terms of purpose and it is a descriptive survey study in terms of data gathering. The population of this study was the staff of one of the governmental agencies of the Ministry of Energy. According to Krejcie Morgan table, the sample size was 256 persons and a random sampling method was used. The data analysis method was structural equations modeling with the least-squares approach using Smart PLS2.6 software. Results: Results of the research hypotheses showed that dimensions of Kantianism and humanity had significant effects on perceived organizational support, but the hypothesis suggesting the significant effect of faith in humanity on perceived organizational support was rejected. The moderating role of leader-member exchange in the relationship between Kantianism and humanity on perceived organizational support was confirmed, but this variable was not a significant moderator in the relationship between faith in humanity and perceived organizational support of employees. Conclusion: The Kantianism personality of the leader and his humanity, considering the quality of the relationship with his followers, causes appreciation and valuable behaviors, including perceived organizational support by followers. But since in the dimension of faith in humanity, the goal and audience are all human beings and not just followers of the leader, the hypothesis relating this variable to perceived organizational support was rejected