Abstract:
ورود به بازار جهانی تجهیزات پزشکی مستلزم آن است که محصول صادراتی از کیفیت مناسب برخوردار و مطابق با استانداردهای جهانی باشد تا امکان رقابت در بازار جهانی برای تولید کننده فراهم آید. هدف محوری این مقاله ارزیابی تاثیر توانایی های کار آفرینانه بر صادرات تجهیزات پزشکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. برای این منظور ضمن استفاده ازدادههای دروه زمانی 2019-2014، از رویکر دادههای تابلویی برای ارزیابی تاثیر عوامل مختلف از جمله تواناییهای کار آفرینانه بر صادرات تجهیزات پزشکی استفاده شد. در این تحقیق عناصری همچون کسب وکارهای نوپا و فرصت گرا؛ جذب فناوری؛ سرمایه انسانی و رقابت به عنوان شاخصهای توانایی کارآفرینانه در نظر گرفته شد. نتایج، موید آن بود که شاخصهای فوق بر صادرات تجهیزات پزشکی در هر دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه یافته اثر مثبت دارند. برا ین اساس به مسئولین اقتصادی و مدیران بنگاهها پیشنهاد میشود برای حضور در بازار جهانی تجهیزات پزشکی در جهت تقویت تواناییهای کار آفرینانه شرکتها به شیوههای مختلف همچون تشویق و انواع معافیت ها اهتمام داشته باشند.
Entering the global market for medical equipment requires that the export product be of appropriate quality and comply with international standards to be able to compete in the global market. The main purpose of this article is to evaluate the impact of entrepreneurial capabilities on the export of medical equipment from developed and developing countries. For this purpose, while using the data of the period 2014-2019, a panel data Model was used to evaluate the impact of various factors, including entrepreneurial abilities on the export of medical equipment. In this research, elements such as opportunistic start-ups; Technology absorption; Human capital and competition were considered as indicators of entrepreneurial ability. The results showed that the above indicators have a positive effect on the export of medical equipment in both groups of selected developing and developed countries. Accordingly, exporting equipment products requires increasing the entrepreneurial capabilities of companies through various incentives.