Abstract:
هدف محوری پژوهش حاضر اندازهگیری مارکآپ و قدرت بازاری بر اساس رویکرد مرز تصادفی و شاخصهای ساختاری در بخش صنعت ایران است. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهار رقمی ISIC مرکز آمار ایران طی سالهای 1394- 1375 استفاده شده است. نتایج تحقیق با بهرهگیری از معیارهای ساختاری بیانگر شرایط غیررقابتی در بازار صنعتی ایران است و اکثر صنایع در ساختار انحصار چند جانبه فعالیت میکنند. علاوه بر این نتایج محاسبه مارکآپ نشان داد که در تمامی صنایع ایران P>MC بوده و در 14 درصد صنایع این نسبت اندک و در 86 درصد این نسبت به شدت بالاست. در مجموع یافته های تحقیق دلالت بر آن دارد که وجه غالب در بازار های صنعتی ایران ساختار انحصاری است و درصد بالایی از بازار هادر دست تعداد محدودی از فعالان متمرکز است.
The main purpose of this study was to measure markup and market power in Iran's Manufacturing sector based on Structural approach and Stochastic Frontier method. To meet these ends, while using the data of 130 four-digit industries for the period 1996-2015 and MLE method, the translog cost function were estimated. The resuls indicated that there were non-competitive conditions and oligopoly structure in Iran’s industrial market. Moreover, the results of mark-up estimation showed that P> MC in manufacturing industries and the mark up values in 14% and 86% of industries were low and high, respectively . Overall, the research findings indicated that the dominant aspect in the Iranian industrial market was a monopoly structure and a high percentage of the markets were dominated by a limited number of market participants.