Abstract:
با توجه به فضای غیررقابتی حاکم بر صنعت خودروسازی ایران، مطالعه حاضر تلاش میکند تا با بررسی وضعیت تمرکز در بازار خودرو، میزان اثربخشی تصمیمات نهاد تنظیمگر شورای رقابت را مورد ارزیابی قرار دهد. بر این اساس و با توجه به نتایج حاصل از محاسبه شاخصهای ضریب تمرکز بازار، هرفیندلال - هیرشمن، هال - تایدمن و آنتروپی نسبی، میتوان گفت که شدت تمرکز بازار خودرو سواری کشور طی دوره تنظیمگری شورای رقابت (1398-1390) نسبت به دوره 1390-1375 تغییر چندانی نداشته و همچنان این بازار به شدت انحصاری و متمرکز است. همچنین و بر اساس شاخصهای ضریب جینی و ضریب تغییرات، به دلیل ورود بنگاههای تولیدی کوچک و عدم تغییر معنادار سهم بازاری دو بازیگر اصلی بازار خودرو ایران (شرکتهای ایران خودرو و سایپا)، نابرابری و شدت پراکندگی سهم بازاری، در بازار خودرو ایران به صورت محسوسی طی این دوره افزایش یافته است. در این راستا، میتوان از: 1- نبود ظرفیتهای قانونی لازم جهت دخالت شورای رقابت در سیاست های تجاری و صنعتی، 2- ماهیت مدیریت دولتی صنعت خودرو، 3- حذف رقبای خارجی از طریق موانع تعرفهای و غیرتعرفهای و 4- حمایتهای غیرهدفمند، نامحدود، غیرمشروط و غیرتنازلی دولت از صنعت خودرو، به عنوان اصلیترین دلایل عدم موفقیت شورای رقابت در حذف موانع اصلی عنصر رقابت در صنعت خودرو کشور نام برد.
According to the non-competitive environment in the Iranian automotive industry, this study evaluates the effectiveness of the decisions of the National Competition Council by investigating the concentration on the car market in Iran. Calculation of the indexes of Concentration Ratio (CR), Herfindahl-Hirschman (HHI), Hall-Tideman (HTI) and Relative Entropy (ER) showed that the intensity of the concentration of the country's car market has not changed much during the period of regulatory of National Competition Council (2011-2019) compared to the period 1996-2011 and this market is still highly monopolized and concentrated. In addition, based on indexes of Gini coefficient (GC) and coefficient of variation (CV), inequality and the intensity of market share dispersion has increased significantly in the car market during this period. This issue is rooted in the fact that the entry of small manufacturing firms has not significantly changed the market share of the two dominant players in the automotive market (Iran Khodro and Saipa). The main reasons for the this failure of the National Competition Council are 1- Lack of legal capacity to involve the National Competition Council in trade and industrial policies, 2- The nature of public management of the automotive industry, 3- Elimination of foreign competitors through tariff and non-tariff barriers, 4- Non-targeted, unlimited, unconditional and non-discounting support to the automotive industry.