Abstract:
در این پژوهش توصیفی – همبستگی که با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری انجام گرفت، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علی مهارت منتورینگ مربی و انگیزه پیشرفت ورزشی با نقش میانجیگری شوخ طبعی مربیان در ورزشکاران دوومیدانی کار خراسان بزرگ بود. جامعه آماری در این تحقیق عبارتند از کلیه ورزشکاران دوومیدانی کار خراسا ن بزرگ به تعداد کل 650 نفر (350 نفر زن و 300 نفر مرد) می باشند. نمونه آماری تحقیق با توجه به حجم جامعه آماری و همچنین به منظور دست یابی به حداکثر ویژگی های جامعه مورد مطالعه تعداد 242 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند که به پرسشنامه های استاندارد 85 عبارتی مهارت منتورینگ، 25 عبارتی انگیزه پیشرفت ورزشی و 25 عبارتی شوخ طبعی پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی (از شاخصهایی مانند درصد، میانگین و انحراف معیار برای ارزیابی ویژگیهای جمعیتشناختی و همچنین تعیین میزان اهمیت متغیرها) و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری) با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 و LISEREL نسخه 8.8 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مهارت منتورینگ مربی بر انگیزه پیشرفت ورزشی با نقش میانجیگری شوخ طبعی مربیان در ورزشکاران دوومیدانی کار خراسان بزرگ تاثیر معنی داری دارد و مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش مربیان دوومیدانی می توانند با استفاده از مهارت منتورینگ با چاشنی شوخ طبعی، انگیزه پیشرفت را در ورزشکاران دوومیدانی کار، بالا ببرند.
In this descriptive-correlational study conducted using the structural equation approach, the aim of this study was to investigate Causal Relationship coach mentoring skills and athletic achievement motivation with the mediating role of coaches' humor in athletics athletes in Greater Khorasan. The statistical population in this study includes all athletics athletes of Greater Khorasan with a total number of 650 people (350 women and 300 men). The statistical sample of the study according to the size of the statistical population and also in order to achieve the maximum characteristics of the study population, 242 people were randomly selected to the standard questionnaires of 85 phrases mentoring skills, 25 phrases motivation for sports progress and 25 phrases humorous, they answered naturally. To analyze the data, descriptive statistics (from indicators such as percentage, mean and standard deviation to evaluate demographic characteristics and also determine the importance of variables) and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and structural equation test), SPSS software version 21 and LISEREL version 8.8 were used. Findings showed that the coaching mentoring skills have a significant effect on the motivation of sports progress with the mediating role of coaches' humor in athletics athletes in Greater Khorasan and the research model has a good fit. According to the research findings, coaches can increase the motivation to progress in athletes by using mentoring skills with a sense of humor.