Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان آموزش و
پرورش شرق استان مازندران میباشد. روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه -
آماری پژوهش شامل تمام کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران به تعداد 147 نفر میباشد، که حجم نمونه بعلت کم
بودن جامعه آماری همه جامعه به روش سر شماری انتخاب گردید. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای استاندارد سازمان
یادگیرنده، یادگیری سازمانی و توانمندسازی بود که برای روایی آنها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازمان یادگیرنده 95 / 0 ،یادگیری سازمانی 94 / 0 ، توانمندسازی 91 / 0 برآورد شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS
و PLS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین سازمان یادگیرنده با یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان وجود دارد. همچنین بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطه وجود دارد. علاوه بر این، متغیر توانمندسازی در رابطه بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی کارکنان نقش میانجی دارد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between learning organization and organizational learning with the mediating role of empowerment of education staff in the east of Mazandaran province. The research method was applied purpose and descriptive-correlational. The statistical population of the study includes all education staff in the east of Mazandaran province, numbering 147 people. The sample size was selected by census method due to the small statistical population of the whole society. Assessment tools included standard questionnaires of the Learning Organization (2002), Peter Singh (2001), Spritzer and Mishra (1987) Organizational Learning, which were validated by confirmatory factor analysis. The reliability coefficient of the questionnaires through Cronbachchr(chr('39')39chr('39'))s alpha coefficient for learning organization was 0.95, organizational learning was 0.94 and empowerment was 0.91. Data were analyzed using structural equation modeling and SPSS and PLS software. The results showed that there is a significant relationship between learning organization and organizational learning and employee empowerment. There is also a relationship between organizational learning and employee empowerment. In addition, the empowerment variable has a mediating role in the relationship between the learning organization and the organizational learning of employees.
Keywords: Learning Organization, Organizational Learning, Empowerment, Mazandaran.
Machine summary:
2. 109 چکيده هدف اين پژوهش ، بررسي رابطه بين سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني با نقش ميانجي توانمندسازي کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران ميباشد روش پژوهش از نوع هدف کاربردي و از نظر اجرا توصيفي- همبستگي بوده است .
com@fatemehsina١٠ دريافت مقاله : ٩٩/١٢/٤ پذيرش مقاله : ٠٠/٤/٦ 109 The Relationship between Learning Organization and Organizational Learning with the Mediating Role of Empowering Education Staff in East Mazandaran Province *Fatemeh Soghra Sina Assistant Professor Department Of Unit Neka ,Islamic Azad University, Neka, Iran Hasan Mohammadi Chalmardi, Master of Education Management, Neka Azad University Dr. Seyedeh Olia Emadian, Assistant Professor, Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
2. 109 Abstract The purpose of this study is to investigate the relationship between learning organization and organizational learning with the mediating role of empowerment of education staff in the east of Mazandaran province.
مدل مفهومي پژوهش با توجه به اهداف و مدل مفهومي پژوهش فرضيه هاي تحقيق به شرح ذيل مورد بررسي قرار گرفت : - بين سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني با نقش ميانجي توانمندسازي کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران رابطه وجود دارد.
اين يافته با نتايج پژوهش هاي (٢٠١٩) Demirchi et al ، (٢٠١٩) Benisi &Islamieh ،Ravangard &Farmani (2014) ،2011( )Soleimani et al ،2009()Dastgerdi et al ،Sarihi &Teymournejad (2009)Esfestani ،2019( )Song et al ،2018( )Suandi &Ahadi ،2017( )Shim &Joo ، (٢٠١٧) Sumantra &Yuesti ،(٢٠١٦) Field ، (٢٠١٥) Amoateng همسو مي باشد.