Abstract:
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای انگیزشی-دلبستگی به مدرسه برای دانشآموزان پایه دهم بود که میتواند به جریان افزایش انگیزش و دلبستگی دانشآموزان کمک کند. روش پژوهش، کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون با رویکرد قیاسی با استناد از رویکرد آتراید–استرلینگ مؤلفه های انگیزشی-دلبستگی به مدرسه طراحی شد. جامعه آماری کلیه اسناد، متون (101 کتاب، مقالات علمی و پایان نامه آنلاین و ثبتشده در پایگاههای اطلاعات علمی الکترونیک) بود. پس از مطالعه، انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با انگیزشی-دلبستگی به مدرسه، تعداد 7 مضمون سازماندهنده شناسایی و از این مضامین 28 مضمون پایه استخراج گردید. به منظور اعتبارسنجی آماری از طریق تأیید خبرگان، شاخص اعتبار محتوا (CVI) 92/0 به دست آمد. برای سنجش پایایی از ضریب هولستی 85٪ بهره گرفته شد که نشاندهنده قابلیت اطمینان مطلوب بود. با شناخت و شناسایی مؤلفههای انگیزشی-دلبستگی به مدرسه، امکان تدوین بستههای آموزشی متناسب برای دورههای مختلف تحصیلی فراهم میشود و میتوان معلمان و دانشآموزان را در رابطه با مؤلفههای مذکور، توانمند نمود.
The purpose of this study was to identify the components of motivation-attachment to schoolin Tenth Grade Students that can help increase the motivation and attachment of students. The research method was qualitatively designed using the method of content analysis with a deductive approach based on the Attride-Stirling approach of motivational components-school attachment. Statistical community of all documents, texts (101 sources including books, scientific articles and online dissertations and registered in electronic scientific databases). After studying, selecting and coding the texts of articles related to motivation-attachment to school, 7 organizing themes were identified and 28 basic themes were extracted from these themes. For statistical validation through expert verification, the content validity index (CVI) was 0.92. A holistic coefficient of %85 was used to measure reliability, which indicated good reliability. By recognizing and identifying the components of motivation-attachment to school, it is possible to develop appropriate educational packages for different educational courses and teachers and students can be empowered in relation to the mentioned components.
Machine summary:
172 *چگونگي به کارگيري راهبردهاي شناختي *کاربرد به کارگيري فعاليت هاي برنامه ريزي *شايستگي ادراکشده *ادراک شخص از توانمندي خود در يادگيري در يادگيري *خودمختاري ادراکشده *استفاده مؤثر از زمان حين انجام تکاليف *تمايل و برانگيختگي دروني *ادراک ارزشمندي تکليف براي انجام فعاليتي *تفسير و ادراک فرد از علل *برانگيختگي به وسيله تحريک موفقيت و شکست بيروني براي انجام فعاليتي ايجاد اشتياق شناختي عوامل فردي انگيزش تحصيلي باورهاي انگيزشي *تعامل و مشارکت انگيزش -دلبستگي به گروهي در کلاس براي مدرسه يادگيري احساس تعلق اشتياق رفتاري * مشارکت و درگيري به مدرسه به مدرسه فعال در فعاليت هاي آموزشي و فوق برنامه ارتباط با عوامل اشتياق عاطفي مدرسه به مدرسه * برقراري ارتباط مؤثر با معلم و ديگران *مقايسه تحصيلي خود با *ادراک دانش آموز از موردحمايت قرار ديگران گرفتن از طرف ديگران *دلايل تلاش افراد در رسيدن *ادراک فرد از جو مدرسه *توجه به علاقه دانش آموز به به هدف *توجه به تأثيرگذاري گروه همسالان يادگيري و مدرسه *ارزيابي فرد از تواناييهاي *چگونگي مديريت اضطراب دروني خود امتحان * تلاش و کوشش فرد براي *توجه به شادي و نشاط در يادگيري مدرسه *ادراک توانايي و انتظار فرد * توجه به تفکر و نگرش مثبت براي رسيدن به اهداف نسبت به خود، ديگران و مدرسه *ارزش ادراکشده افراد از آينده *معناي ادراکشده از فرآيند رفتن *آگاهي از اصول ، قواعد و به مدرسه فوايد نظم در مدرسه شکل ١: شبکه مضامين انگيزش -دلبستگي به مدرسه 173 در پاسخ به سوال پژوهش مبني بر شناسايي مؤلفه هاي انگيزشي-دلبستگي به مدرسه ، با توجه به جدول ٢، شبکه مضامين ترسيم شده در شکل ١ ارائه شد.