Abstract:
این مطالعه با هدف ارزیابی اثر افزایش شاخص تودة بدنی بر عملکردهای شناختی مانند سرعت واکنش، توانایی توجه پایدار و حافظة کاری دیداری- فضایی کودکان و نوجوانان انجام شده است. پژوهش به روش علی مقایسهای انجام شده است و از جهت هدف، مطالعهای بنیادی محسوب میشود. جامعة آماری پژوهش حاضر دانشآموزان 15-12 سال مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 هستند که 75 نفر آنها (36 دختر، 39 پسر) براساس شاخص تودة بدنی در سه گروه دارای اضافه وزن، چاق و دارای وزن بهنجار به روش نمونهگیری دردسترس برای نمونههای این پژوهش انتخاب شدند. برای ارزیابی عملکردهای شناختی شرکتکنندگان از خردهآزمونهای آزمون عصب روانشناختی کنتب (CNTAB) و برای ارزیابی چاقی از شاخص تودة بدنی (BMI) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخۀ 26) تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان میدهد که دانشآموزان چاق در مقایسه با گروه دارای وزن بهنجار و اضافه وزن در آزمونهای سرعت واکنش و حافظة کاری دیداری – فضایی عملکرد ضعیفتری دارند و این تفاوت در سطح 01/0< P معنادار است. با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت چاقی و افزایش تودة چربی بر افت بعضی از عملکردهای شناختی تاثیرگذار است و همین امر ممکن است در تاخیر یا کاهش پیشرفت مهارتهای تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان موثر باشد.
This study aims to investigate the effect of increasing body mass index (BMI) on cognitive functions such as reaction time, sustained attention, and visuospatial working memory in children and adolescents. The research method is causal-comparative, and is a basic study in terms of purpose. The statistical population of the present study consists of all high school students (12–15 years old) in Tehran in 2019, among which 75 students (36 girls and 39 boys) were selected by convenience sampling method and classified into three groups of obese, overweight and normal weight based on BMI. All participants completed the Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB) to assess cognitive performance and BMI was also measured. Data were analyzed using SPSS software (version 26). The results of multivariate analysis of variance showed that obese students performed worse on the tests of reaction time and visuospatial working memory than the normal and overweight groups, and their difference is significant (p 0.01). Accordingly, one can say that increasing fat and BMI levels lead to a decrease in some cognitive functions and this may delay or decrease the development of students’ academic and social skills.
Machine summary:
اثر افزايش شاخص تودة بدني بر سرعت واکنش ، توجه پايدار و حافظۀ کاري کودکان و نوجوانان The Effect of Increasing BMI on Reaction Time, Sustained Attention and Working Memory in Children and Adolescents آسيه رضايي نياسر Asiyeh Rezaei Niyasar * عليرضا مرادي Alireza Moradi ** ميثم صادقي Meysam Sadeghi *** **** مريم محمودي Maryam Mahmoudi سروش لهراسبي Soroush Lohrasbi ***** چکيده Abstract اين مطالعه با هدف ارزيابي اثر افزايش شاخص تودة بدني بر عملکردهاي This study aims to investigate the effect of increasing bodyشناختي مانند سرعت واکنش ، توانايي توجه پايدار و حافظۀ کاري ديداري – BMI( on cognitive functions such as reaction)mass index فضايي کودکان و نوجوانان انجام شده است .
(٢٦ version)software داراي وزن بهنجار و اضافه وزن در آزمون هاي سرعت واکنش و حافظۀ کاري of variance showed that obese students performed worseديداري – فضايي عملکرد ضعيف تري دارند و اين تفاوت در سطح omnemthoeryttshtasnothferneaocrtmioanlatnidmovaernwdeivgishutogsrpoautipasl, awnodrkhienigr P ٠٠١معنادار است .
با توجه به اهميت نقش سرعت پردازش ١، توجه پايدار٢ و حافظۀ کاري بر 3 پيشرفت هاي تحصيلي و اجتماعي دانش آموزان ، ضروري است چگونگي عملکرد آن ها در کودکان و نوجوانان چاق و داراي اضافه وزن در قياس با همسالان داراي وزن عادي بررسي شود؛ از اين رو در مطالعۀ حاضر فرضيه هاي زير آزموده شدند: ١.
آزمون تحليل واريانس تک متغيره و چندمتغيره (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري هدف اين مطالعه بررسي چگونگي کارکردهاي شناختي سرعت پردازش ، توجه پايدار و حافظۀ کاري ديداري- فضايي کودکان داراي مشکل اضافه وزن و چاق در مقايسه با کودکان داراي وزن عادي است .