Abstract:
تابآوری نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی دارد و از عوامل موثر بر آن میتوان به ویژگیهای شخصیتی، هوش اجتماعی و هوش معنوی اشاره کرد. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی تابآوری بر اساس ویژگیهای شخصیتی و هوش اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی در بیماران قلبی انجام شد. طرح پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش بیماران قلبی مراجعهکننده به کلینیکهای درمانی شهر اصفهان در سال 1399 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان از میان آنها تعداد 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992)، مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (سیلورا و همکاران، 2001) و مقیاس هوش معنوی (آمرام و درایر، 2007) بودند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری از نوع تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS-23 و LISREL-8. 8 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل تابآوری بر اساس ویژگیهای شخصیتی و هوش اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی برازش مناسبی داشت و روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی، وجدانگرایی و هوش اجتماعی بر هوش معنوی و تابآوری اثر معنادار مستقیم داشتند (05/0>P)، اما توافقپذیری بر هوش معنوی و تابآوری اثر معناداری نداشت (05/0P). همچنین، روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی، وجدانگرایی و هوش اجتماعی از طریق هوش معنوی بر تابآوری اثر معنادار غیرمستقیم داشتند (05/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزی جهت بهبود تابآوری در بیماران قلبی ضروری است و متخصصان و درمانگران حوزه سلامت میتوانند از طریق کاهش روانرنجورخویی و افزایش برونگرایی، گشودگی، وجدانگرایی و هوش اجتماعی میزان تابآوری در بیماران قلبی را بهبود بخشند.
The resilience has an important role in health and quality of life and from the effective factors can be noted to personality traits, social intelligence and spiritual intelligence. As a result, present research was conducted aim to investigate the modeling of resilience based on personality traits and social intelligence with mediated by spiritual intelligence in cardiac patients. The research design was cross-sectional from type of correlational. The study population was cardiac patients referred to medical clinics of Isfahan city in 2020 year, which based on Krejcie and Morgan table number of 384 people were selected by simple random sampling method. The research tools were the resilience scale (Connor and Davidson, 2003), personality traits questionnaire (Costa and McCrae, 1992), Tromso social intelligence scale (Silvera and et al, 2001) and spiritual intelligence scale (Amram and Dryer, 2007). Data were analyzed by structural equation modeling with path analysis method in SPSS-23 and LISREL-8.8 software. Findings showed that the resilience model based on personality traits and social intelligence with mediated by spiritual intelligence had a good fit and neuroticism, extraversion, openness, conscientiousness and social intelligence had a significant direct effect on spiritual intelligence and resilience (p 0.05). In addition, spiritual intelligence had a significant direct effect on resilience (p < 0.05). Also, neuroticism, extraversion, openness, conscientiousness and social intelligence through spiritual intelligence had a significant indirect effect on resilience (p < 0.05). According to the results of the present study, planning is essential to improve resilience in heart patients and health professionals and therapists can improve resilience in heart patients by reducing neuroticism and increasing extraversion, openness, conscientiousness and social intelligence.
Machine summary:
Gong, Shi, Ding, Zhang, Kang, Wang & et al 8.
Ryan, Han, Zhang, Marshall, Yocum, Mclnnis & Zollner 9.
ميرزاخانـي، دلاور و مکونـدي (١٣٩٣) ضمـن پژوهشـي بـه ايـن نتيجـه رسـيدند کـه روان رنجورخويـي بـا هـوش معنوي رابطـه منفي و معنـادار و برون گرايـي، گشـودگي، توافق پذيري و وجدان گرايـي بـا آن رابطـه مثبـت و معنـادار داشـتند.
در پژوهشـي ديگـر نصراصفهانـي و اعتمـادي (١٣٩١) گـزارش کردنـد کـه روان رنجورخويـي بـا هوش معنـوي رابطه منفـي و معنـادار و برون گرايي، گشـودگي، توافق پذيـري و وجدان گرايـي بـا آن رابطـه مثبـت و معنـادار داشـتند.
عـلاوه بـر آن ، نتايج پژوهـش دنـگ ، ژنـگ و چـن ٩ (٢٠٢٠) نشـان داد کـه روان رنجورخويـي بـا تـاب آوري رابطـه منفـي و معنـادار و برون گرايـي، گشـودگي، توافق پذيـري و وجدان گرايـي بـا آن رابطـه مثبت و معنادار داشـت .
Brown, Ratajska, Hughes, Fishman, Huerta & Chabris 3.
Mahasneh, Shammout, Alkhazaleh, Al-Alwan & Abu-Eita 9.
Deng, Zheng & Chen ايزدآبـادي، رضايـي و سـروقد (١٣٩٥) گـزارش کردنـد کـه روان رنجورخويـي با تـاب آوري رابطه منفي و معنـادار و برون گرايـي و وجدان گرايـي بـا آن رابطـه مثبـت و معنـادار داشـتند، امـا گشـودگي و توافق پذيـري بـا آن رابطـه معنـاداري نداشـتند.
در نتيجـه ، پژوهـش حاضـر با هـدف بررسـي مدل يابي تـاب آوري بـر اسـاس ويژگيهـاي شـخصيتي و هـوش اجتماعـي بـا ميانجيگـري هـوش معنـوي در بيمـاران قلبـي انجام شـد.
ديگـر يافته هـا نشـان داد کـه هـوش اجتماعـي بـر هوش معنـوي و تـاب آوري اثـر معنادار مسـتقيم داشـت .
The relationship between spiritual intelligence and personality traits among Jordanian university sudents.