Abstract:
هدف این پژوهش، ارزیابی درونی مراکز آموزش دولتی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (با رویکرد میزان دست یابی به اهداف) است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش را نیز کلیۀ کارکنان بخش اجرایی سازمان در مراکز آموزشی سازمان تشکیل دادهاند. از آنجایی که اجرای ارزیابی درونی شامل همۀ مراکز سازمان است. بنابراین، از روش سرشماری در این پژوهش بهره برده شده است. این پژوهش، میزان مطلوبیت دستیابی مراکز به اهداف طراحی شده در ارزیابی درونی را با 8 هدف اصلی و 29 هدف جزئی و با توجه به عوامل طراحی شده مورد بررسی قرار داده است. یافتهها حاکی از آن است که میزان دستیابی به دو هدف اصلی ارتقاء و بهبود عملکرد آموزشی(کمی و کیفی) مراکز آموزش فنی و حرفهای بر اساس استاندارهای تعریف شده، و کمک به مراکز آموزش فنی و حرفهای در شناسایی قابلیتها و به فعلیت رساندن آنها، در سطح متوسط مطلوبیت و 6 هدف اصلی دیگر در سطح مطلوبیت خوب قرار دارند. همچنین، از جمله مهمترین عوامل مؤثر در عدم دستیابی به اهداف آموزشی توسط مراکز آموزشی سازمان را میتوان به عدم تنوع در روشهای اجرای آموزشهای فنی و حرفهای، عدم توجه به تنوع مخاطبین در آموزش و عدم کیفیت مناسب نیروی انسانی دانست.
The research purpose is internal evaluation of public training centers of technical and vocational training organization. This research is applied in terms of goal and survey in terms of method. The population comprised all the staff members working in the executive department of technical and vocational training organization who were selected through census method. We investigate the rate of utility based on the defined goals with 8 main goals and 29 minor goals according to the designed factors. The results showed that the rate of access to the two main goals which were development and improvement of educational operation (quantitative and qualitative) based on the defined standards, and aiding technical & vocational training organization in recognizing and maximizing their potentials are in average utility level. Moreover, other six main goals are in good utility level. However, the most important factors of failure in achieving the educational goals in educational centers are lack of diversity in the implementation methods of technical & vocational training, lack of attention to the diversity of educational applicants and lack of human resources’ efficiency.
Machine summary:
این پژوهش، میزان مطلوبیت دستیابی مراکز به اهداف طراحی شده در ارزیابی درونی را با 8 هدف اصلی و 29 هدف جزئی و با توجه به عوامل طراحی شده مورد بررسی قرار داده است.
یافتهها حاکی از آن است که میزان دستیابی به دو هدف اصلی ارتقاء و بهبود عملکرد آموزشی(کمی و کیفی) مراکز آموزش فنی و حرفهای بر اساس استاندارهای تعریف شده، و کمک به مراکز آموزش فنی و حرفهای در شناسایی قابلیتها و به فعلیت رساندن آنها، در سطح متوسط مطلوبیت و 6 هدف اصلی دیگر در سطح مطلوبیت خوب قرار دارند.
همچنین، از جمله مهمترین عوامل مؤثر در عدم دستیابی به اهداف آموزشی توسط مراکز آموزشی سازمان را میتوان به عدم تنوع در روشهای اجرای آموزشهای فنی و حرفهای، عدم توجه به تنوع مخاطبین در آموزش و عدم کیفیت مناسب نیروی انسانی دانست.
هدف اصلی: ارتقاء و بهبود عملکرد آموزشی (کمّی و کیفی) مرکز آموزش فنی و حرفهای بر اساس استاندارهای تعریف شده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که در جدول بالا قابل مشاهده است، هدف اصلی ارتقاء و بهبود عملکرد آموزشی (کمّی و کیفی) مرکز آموزش فنی و حرفهای بر اساس استاندارهای تعریف شده، با 5 زیرهدف یا هدف جزئی به عنوان نخستین هدفی است که در این طرح بررسی شده است؛ و با توجه به نتایج به دست آمده، از درصد تحقق در سطح متوسط برخوردار بوده است.
این هدف، از 4 هدف جزئی تشکیل شده است که بر اساس نتایج حاصل شده، بیشترین میزان تحقق به ارتقاء و افزایش سطح عوامل، ملاکها و استاندادهای تعریف شده در مراکز آموزشهای فنی و حرفهای با 79.