Abstract:
پژوهش کمی و کاربردی حاضر با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ کارآفرینی در نظام آموزش علمی ـ کاربردی کشاورزی انجام شده است. ١۷۰ نفر از دانشآموختگان مراکز علمی ـ کاربردی کشاورزی واقع در منطقۀ مرکزی ایران پرسشنامۀ محققساخته پژوهش را تکمیل کردهاند. نتایج نشان میدهد که وجود مدرسان تخصصی بهصورت تماموقت متناسب با مقولۀ کارآفرینی و نیاز بازار کار، از مؤثرترین راهکارهای آموزشی در توسعۀ کارآفرینی در مراکز بوده است. همچنین، از دیدگاه دانشآموختگان بین وضعیت فعلی و مطلوب همۀ عوامل آموزشی مراکز در راستای کارآفرینی اختلاف معناداری محاسبه شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی عبارت از روشهای آموزشی، محتوای آموزشی، مدیریت و سازماندهی، امکانات و تجهیزات آموزشی، عوامل فردی و محیطی میباشد که 7/63 درصد از واریانس مربوطه را تعیین میکنند
This quantitative and applied research aimed to identify factors affecting the development of entrepreneurship in the agricultural education Applied-Science system has been done. 170 graduates of agricultural Applied-Science centers are located in the central region of Iran have completed the survey questionnaire. The results show that presence of subspecialties full-time teachers in appropriate with entrepreneurship issue and market needs, is the most effective teaching strategies to developing of entrepreneurship in this centers. Graduates view point showed significant difference between current and desired status of all factors education towards entrepreneurial training. Factor analysis indicated that the factors affecting the development of entrepreneurship are: teaching methods, curriculum content, management and organization, educational facilities, individual and environmental Factors, that specify 63.7 %of the variance.
Machine summary:
نتايج مطالعۀ محقق معين(1383) نشان ميدهد یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت دانشآموختگان برای پیدا کردن شغل، پایین بودن کیفیت آموزش عالی کشاورزی در ایران است و مراكز آموزش عالي بهطور اعم و نظام آموزش علمي كاربردي كشاورزي بهطور اخص در سطح مطلوب و قابل قبولي از لحاظ كيفي قرار ندارند.
(الدر و دروی، 6 2001) در مطالعهای در رابطه با آموزش كارآفريني در ايالت ويرجينياي امريكا اظهار کردهاند كه دانشكدههاي دوساله (داراي دورههاي علمي ـ كاربردي) براي آماده سازی دانشجويان خود براي كسب و كار و اشتغال، بايد آموزشهاي كارآفريني را در برنامههاي آموزشي خود لحاظ و ارائه ک >< 7 s"/>s"/> 2004) در بررسي خود كه در 22 دانشكده و مراكز آموزش عالي كشاورزي انجام داد، توانايي و دانش شغلي، آموزشهاي لازم برای ثبت و راهاندازي شركت و مديريت بازاريابي پایينترين ميزان تواناييها دانشآموختگان را شامل ميشد و بدين لحاظ، آموزشهاي كارآفريني را در اين مراكز ضروري ميد > نتايج تحقيقات نشان ميدهد که اهداف آموزشهای علمی ـ کاربردی کشاورزی بهطور کامل محقق نشده و این آموزشها آنچنان كه در اهدافشان آمده Oosterbreek Hornady Tilak Roepke James Elder &Druy Jones نتوانستهاند عمل كنند و وضعيت آنها از لحاظ كيفي و مطلوبيت پايين بوده است (مقنيزاده،1380؛ واشقاني، 1383 و رهنما، 1383).
Applied Descriptive Correlation جدول (1) مقايسۀ وضعيت فعلي و مطلوب قابليتهاي آموزشگران از ديدگاه آموزشگران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقايسۀ وضعيت فعلي و مطلوب محتوای آموزشی از ديدگاه دانشآموختگان بر اساس نتایج جدول (2) بين وضعيت موجود و مطلوب محتواي آموزشي دورههاي علمي كاربردي كشاورزي از نقطهنظر ميزان تأثيرگذاري آنها در توانمندي كارآفرينانۀ دانشجويان در سطح (1) درصد اختلاف معنيداري وجود دارد.