Abstract:
اهمیت عزتنفس در تشجیع و تهییج دانشآموزان به درگیر شدن با تکالیف درسی چالشبرانگیز از یکسو و فقدان شناخت کافی از عوامل موثر بر ارتقاء عزتنفس بر شادکامی دانشآموزان، مسئلۀ اصلی مطالعه حاضر بهشمار میرود. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تاثیرات دورۀ آموزش مهارتمحور مشبکبری روی چوب، بر عزتنفس و شادکامی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 14 تا 18سال پسر شهرستان سنندج در سال تحصیلی 94-93 انجام شده است. بدین منظور30 نفر دانشآموز کمتوان ذهنی آموزشپذیر پسر از بین 140 نفر دانشآموز کمتوان ذهنی آموزشپذیر پسر بهطور تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی تقسیم شدند. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. بهمنظور گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ و شادکامی آکسفورد استفاده گردید. ابتدا پیشآزمون بر روی دو گروه اجرا شد و سپس آموزش مهارت مشبکبری روی چوب، بر اساس استاندارد مهارت و آموزشی مشبک کار خاص ناتوانان ذهنی و جسمی بهعنوان برنامه مداخلهای به مدت 3 ماه و هر هفته 3 جلسه (یک ساعتی) اجرا شد. پس از اتمام دورۀ مداخله، پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ و شادکامی آکسفورد بار دیگر بر روی دو گروه اجرا شد. برای تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان عزتنفس و شادکامی تفاوت معنادار وجود دارد؛ این یافته نشان میدهد دوره آموزش مهارت مشبکبری چوب بهگونهای معنادار در افزایش عزتنفس و شادکامی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر پسر، موثر بوده است.
The main issue in this study are considered importance of self- esteem on leading student to challangable homework and lack sufficient knowledge of factor affecting to promotion self-esteem on happiness of students. So present study investigated the effects of education of reticulated wood skill on self-esteem and happiness in educable intellectual disability students by 14 – 18 years old affiliated to Sannandaj schools. This is an experimental pre – posttest design with one control group. 30 students were selected by simple random sampling method and divided to experiment group (15 people) and control group (15 people). First oxford happiness questionnaire and Rosenberg’s self – esteem scale was completed for two groups as pretest. Then reticulated wood skill was performed according standard and educational principle for intellectual disability student within 3 month and 3 sessions per week (1 hour session). In the end of intervention covariance test was used for data analysis. Findings showed statistical differences between two groups and remarkable in experiment group
Machine summary:
بنابراین، این پژوهش با هدف بررسي تأثیرات دورۀ آموزش مهارتمحور مشبكبري روي چوب، بر عزتنفس و شادکامی دانشآموزان كمتوان ذهني آموزشپذير 14 تا 18سال پسر شهرستان سنندج در سال تحصيلي 94-93 انجام شده است.
نتایج نشان داد بین عملکرد دو گروه آزمایش و كنترل در میزان عزتنفس و شادکامی تفاوت معنادار وجود دارد؛ این یافته نشان ميدهد دوره آموزش مهارت مشبكبري چوب بهگونهای معنادار در افزايش عزتنفس و شادکامی دانشآموزان كمتوان ذهني آموزشپذير پسر، مؤثر بوده است.
شیوۀ اجرا و نحوۀ جمعآوری دادهها برای جمعآوری دادههای لازم و تکمیل پرسشنامهها برای این پژوهش بعد از هماهنگیهای لازم با ادارۀ آموزش و پرورش استثنایی استان، به مدارس متوسطه حرفهای پسران مراجعه و بعد از انتخاب نمونۀ آماری، آزمونهای عزتنفس روزنبرگ و شادکامی آکسفورد بهصورت انفرادی به عنوان پیشآزمون در مورد هر دو گروه دانشآموزان کمتوان ذهني (آزمايش و کنترل) آموزشپذير با همكاري مربیان آنان اجرا شد.
جدول (5) آزمون اثرات بين آزمودنیها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول 5 نشان میدهد آموزش مهارت مشبكبري منجر به تفاوت معناداری بين گروه آزمايش و گواه در ميزان عزتنفس و شادكامي آنان شده است.
به عبارت ديگر، آموزش مشبكبري باعث تغییرات مثبت در عزتنفس و شادكامي دانشآموزان کمتوان ذهني گروه آزمایش شده است.
نتیجهگیری این پژوهش با هدف تعیین تأثیر يك دوره آموزش مهارت مشبك بري روي چوب بر عزتنفس و شادکامی دانشآموزان کمتوان ذهني آموزشپذیر پسر14تا18سال شهرستان سنندج در سال تحصيلي 93-94 انجام شده است.
Does Self-esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles, Psychological, Science in the Public Interest, 1, 1-44.