Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی نقش مهارتهای کارآفرینی در اشتغال زنان روستایی شهرستان کازرون پرداخته است که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از نوع توصیفی- همبستگی است. روش تحقیق پژوهش از جمله طرحهای شبهآزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه زنانی روستایی دارای اشتغال خانگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ زنانی روستایی دارای اشتغال خانگی در شهرستان کازرون و نمونۀ آماری را 180 نفر تشکیل میدهند. نخست پرسشنامه در اختیار زنان روستایی قرار گرفت و در مرحلۀ بعد طی 10 کارگاه آموزشی مهارتهای کارآفرینی ارائه گردید و در نهایت دوباره پرسشنامه را در اختیار آنان قرار دادیم تا به واسطۀ معرفی مهارتهای کارآفرینی میزان انگیزش، خودکارآمدی و عزت نفس را در بهبود عملکرد شغلیشان مورد بررسی قرار دهیم. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین آموزش مهارتهای کارآفرینی با انگیزش، خودکارآمدی و عزت نفس رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، رابطه بین متغیرهای عوامل مدیریتی و عوامل فنی با متغیر توسعۀ مهارتهای کارآفرینی مثبت و معنیدار است.
The present study investigated the role of entrepreneurial skills of rural women in employment has Kazeroon city That the objective and the method of collecting and analyzing data from cross-correlation. Methods The study was a pretest-posttest quasi-experimental designs, including a group of rural women had a home occupation. The study population included all women with domestic employment in the city Kazeron sample up to 180 people. Rural women were the first questionnaire and then were presented over 10 workshops entrepreneurial skills. And finally put them up again to the questionnaires by introducing entrepreneurial skills of motivation, self-esteem and improve their job performance are examined. Standard questionnaire was used to collect data. The results showed that the entrepreneurial skills of motivation, self-efficacy and self-esteem, there is a significant positive correlation. The relationship between managerial and technical factors of the variable is positive and significant development of entrepreneurial skills.
Machine summary:
نخست پرسشنامه در اختیار زنان روستایی قرار گرفت و در مرحلۀ بعد طی 10 کارگاه آموزشی مهارتهاي كارآفريني ارائه گردید و در نهایت دوباره پرسشنامه را در اختیار آنان قرار دادیم تا به واسطۀ معرفی مهارتهاي كارآفريني میزان انگیزش، خودکارآمدی و عزت نفس را در بهبود عملکرد شغلیشان مورد بررسی قرار دهیم.
دریافت مقاله: 16/04/94 تصویب نهایی: 05/06/94 مقدمه در عصر حاضر مهارت باعث تأثیر بهسزایی در انجام مطلوب و بهینۀ کارها، ایجاد رضایتمندی و ارتقاء انگیزه در افراد میشود که در نهایت توسعۀ منابع انسانی و افزایش بهرهوری را به همراه دارد و یکی از زیر ساختهای اساسی کارآفرینی است (اسمعیل تبار، 1389).
جدول (3) نتایج آزمونt مستقل برای متغیر انگیزش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول فوق تفاوت بین گروهی آزمودنیها را در متغیر وابسته انگیزش، مورد بررسی قرار میدهد.
نتیجهگیري هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مهارتهاي كارآفريني در اشتغال زنان و بررسی عوامل مؤثر بر افزایش بهبود عملکرد آنان است.
تفاوت معنیدار گروه کنترل و آزمایش، نشان میدهد که آموزش مهارتهای کارآفرینانه منجر به افزایش عزت نفس زنان روستایی که در کارگاه آموزشی شرکت کردهاند، شده است و در نهایت، این آموزشها منجر به بهبود عملکرد شغلی میشود.
Extension and education factors influencing the success of entrepreneurship among rural women in northern Iran.
Technical and Vocational Education and Training, Available at: http:// www.
Motivational factors, entrepreneurship and education: Study with reference to women in SMEs. Far East Journal of Psychology and Business, 3 (3), 14-35.