Abstract:
هدف این مطالعه، بررسی وضعیت اشتغال مهارت آموختگان سازمان فنی و حرفهای در بخش صنعت پس از پایان دوره آموزشی است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این بررسی 3476 N= نفر از مهارت آموزانی بود که 1944 نفر از آنها در دورههای مهارتی صنعت شرکت داشتند. از این تعداد با توجه به جدول مورگان 150 n= نفر برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی این بررسی پرسشنامه رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموخته بود که به منظور تحلیل دادهها در بخش توصیفی از نرم افزار SPSS استفاده شد. مهمترین نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که شاخص اشتغال در بخش صنعت پس از گذراندن دورهای مهارتی و کسب شغل به 27. 33 درصد رسیده است. همچنین مشخص شد که 68. 29 درصد از مشاغل کسب شده پس از دوره ارتباط کامل با دوره مهارتی داشته است. افزون بر این، مشخص شد که 25 درصد از مهارت آموختگان پس از دوره در گروه مهارت آموختگان کارجو و 22. 66 درصد درگروه مهارت آموخته غیرکارجو قرار میگیرند.
Business clustering is a modern approach which has attracted much attention in both political and research circles. According to scientific research, industrial clusters can result in employment increases and wealth creation in regions. They can also reinforce skill training to supply skilled workers for local businesses. The mechanism of producing this result is not clear yet. This study aims to provide a holistic and comprehensive view to clear the processes of employment and training in clusters. A system dynamic approach has been adopted to clarify variables and relations. Variables extracted from literature and causal loops drawn using system dynamic standards. The research method is descriptive survey using system analysis techniques. The study shows that two major causal loops ( employment and skill training) have common variables with the same effects unless technology which has a different effect on employment and skill level. The study recommends enhancing demand level in order to enforce the natural employment level in clusters.
Machine summary:
مطالعه موردی: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه مرجان سپه پناه 1 محمدمسعودفرشادیان 2 احسان ایمانی هرسینی 3 حمید ظاهری 4 چكيده هدف اين مطالعه، بررسي وضعيت اشتغال مهارت آموختگان سازمان فنی و حرفهای در بخش صنعت پس از پایان دوره آموزشی است.
بنابراین، هدف اصلی در این مطالعه بررسی و رهگیری وضعیت اشتغال مهارتآموختگان سازمان فنی و حرفهای شهرستان کرمانشاه در رشتههای صنعتی بوده است.
جدول (1) فراوانی و درصد فراوانی بیکاری مهارتآموزان پیش از شرکت در دورۀ آموزشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی وضعیت حرفهای مهارت جویان پس از اتمام دورههای مهارتی صنعتی نتایج این بخش از مطالعه گویای این است که 3/27 درصد از مهارتجویان پس از تمام دوره شاغل شدند؛ در حالی که 45.
جدول (2) فراوانی و درصد فراوانی تناسب شغل با دورۀ مهارتی پس از اتمام دوره مهارتی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی وضعیت بیکاری و دلایل عدم اشتغال به کار مهارتآموختگان آموزشهای صنعتی پس از اتمام دوره یافته بهدست آمده گویای این است که 25.
Keywords: skill-based training, reticulated wood skill, self-esteem, happiness, educable intellectual disability students The increasing tendency of college graduate job hunters to attend diverse training courses in technical institutes and self-employment in recent years (a four- years study) Abstract In the past decades with the rise of population caused by explosion of population in Iran, providing job and financial independence and lack of job vacancies for young and job-seeking generation who reach their Marriageable age, has always been one of the concerns of the state.