Abstract:
هدف این پژوهش، آسیبشناسی سلامت، بهداشت و ایمنی کارگاههای مراکز آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان است. روش پژوهش در این تحقیق از منظر ماهیتی، توصیفی- همبستگی بود. این پژوهش درصدد بود تا با بررسی مولفههای سهگانۀ مدل سه شاخگی (ساختاری، رفتاری و زمینهای) به واکاوی مهمترین زیرمعیارهای مرتبط با ابعاد مذکور پرداخته و به شناسایی مهمترین آسیبها دست یابد. از این رو، ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش، نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان سازمان متناسب با ابعاد سهگانۀ منتج از مدل سه شاخگی بود. در این راستا پس از نظرخواهی از کارشناسان و نخبگان به جمعآوری مولفههای لازم پرداخته شد و در مرحلۀ دوم، غربال گری مولفهها از منظر اساتید انجام گرفت. در مرحلۀ سوم و پس از تکمیل و گردآوری پرسشنامه، محاسبات نرمافزاری در اینباره صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد، بعد رفتاری با رقم 18/3 به ترتیب بیشترین آسیب، بعد زمینهای با رقم 02/3 در اولویت دوم آسیب و بعد ساختاری با رقم 96/2 به عنوان آخرین اولویت در آسیبها قرار گرفتهاند.
With the aid of globalization as a phenomenon, the new technologies have spread across the world and have affected on various fields such as science, economy, business, culture, etc. Education system is such a field that has utilized of new technology to improve teaching and learning methods. Augmented reality is one of the new technologies used in different fields and helps them to enhance their quality. The purpose of this paper is to answer the question that if the application of augmented reality has efficacious results on training or not. In augmented reality, the real- world elements are augmented by computer- generated virtual information in real time. In fact, the information about the environment and its surrounding objects is added and overlaid on the real world. Hence, augmented reality has a great potential for making the new methods for training and education, and provides new opportunities to design learning environments. In other words, augmented reality, as a new form of learning environments presenting a new method in skill training, can reduce the complication of training subjects for trainees in teaching procedure, especially in workshop environments. This field research surveys the statistical results of selected vocational training Institutes final exams before and after using the augmented reality and concludes that augmented reality is a useful method for trainees to gain more knowledge and skills. It should be noted that in this paper, development methodology of mobile applications is used for implementation of augmented reality.
Machine summary:
اما سؤال اصلي اين مقاله: چگونه ميتوان آسيبشناسي بحث سلامت، بهداشت و ايمني مراكز آموزش فني و حرفهاي را انجام داد؟ متغيرهاي مختلف سازمان مرتبط با موضوع تحقيق در مدل سهشاخگي شاخصبندي شده و پس از شاخصبنديهاي لازم اولويتبندي ميشوند.
اين فرآيند لازمهاش شناسايي دقيق و جزء به جزء متغيرها بر اساس دادههاي مرتبط با مباحث بهداشت و ايمني كارگاههاي سازمان (ادارۀ کل آموزش فني و حرفهاي استان اصفهان) است.
با توجه به مباحث نظري مورد بررسي اين تحقيق برآن است تا به آسيبشناسي بحث سلامت، بهداشت و ايمني كارگاههاي آموزشي ادارۀ كل آموزش فني و حرفهاي استان اصفهان بپردازد.
روششناسي در اين تحقيق با توجه به هدف آسيبشناسي سلامت، بهداشت و ايمني كارگاههاي آموزشي ادارۀ كل آموزش فني و حرفهاي استان اصفهان از روش تحقيق توصيفي از نوع پيمايشي استفاده شد.
نتايج حاصل از آزمون فريدمن بهمنظور پاسخ به اين سؤال که «آيا بين تأثير زيرساختهاي عوامل محيطي تفاوت وجود دارد» نشان ميدهد که خي دو محاسبهشده با درجۀ آزادي 1 در سطح اطمينان 99 درصد معنيدار است.
يافتههاي پژوهش در ادارۀ کل آموزش فني و حرفهاي استان اصفهان، شاخصهاي متفاوتي ميتوانند بر بحث سلامت، بهداشت و ايمني كارگاههاي آموزشي مؤثر باشند اما با توجه به استفاده از مدل سهشاخگي در اين تحقيق و مطابق با نتايج حاصله، بعد عوامل رفتاري ميتواند اثرات مهمتري داشته باشد.