Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان پویایی و به روز آوری استانداردهای سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور به منظور تدوین استاندارد جدید تلفیقی بین مهارت و کارآفرینی از سوی بخش خصوصی شیراز بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها در زمرۀ تحقیقات غیرآزمایشی (توصیفی) از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مؤسسین آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای شیراز در بهار 1393 متشکل از 355 مؤسس آموزشگاه فعال، رؤسای مراکز، مربیان و کارشناسان بخش دولتی شیراز به تعداد 77 نفر و نیز صاحبان صنایع و صنوف در شیراز به تعداد 260 نفر، جمعاً 692 تن بود که به روش تصادفی ساده، 128 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها، پس از بررسی روایی و پایایی از پرسشنامۀ سنجش میزان پویایی، بهروزآوری و کارآفرینی استانداردهای آموزشی فنی و حرفهای کشور ساختۀ محقق (1393) استفاده کرد و دادههای گردآوری شده توسط نرمافزار SPSS در سطح توصیفی با استفاده از روشهای آماری میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی با استفاده از روشهای آماری تی تک گروهی و خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از یافتههای تحقیق نشان میدهد که استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نیاز به پویایی، به روز شدن و کارآفرینی دارد، هزینۀ لازم برای تربیت کارگران کارآفرین در هر سال، به اندازۀ یک ماه و نیم حقوق در سال است و زمان اجرای مباحث تئوری و عملی کارآفرینی در ابتدای دورۀ هر استاندارد آموزشی مد نظر میباشد. همچنین، آزمون این بخش به صورت یک آزمون جداگانۀ سی سؤالی ولی با اعمال همان میزان درصد تأثیر آزمون مهارت پذیرفته شده است. حداقل و حداکثر میانگین ساعت برای آموزش کارآفرینی 20 و 62 ساعت و درصد از تعداد ساعت هر استاندارد برای آموزش کارآفرینی 20% میباشد.
The aim of this study was to investigate the dynamics and updated standards of technical and vocational training in order to develop a new standard, combining the skills and entrepreneurial by private sector of Shiraz. The research method was non-experimental (descriptive) in terms of objective and data collection styles. The population consisted of all the establishers of private institutions of technical and vocational training organizations in Shiraz in spring of 2014. This consisted of355personsof establishers of active institutions, 77 persons of centers’ headers and experts and also 260 persons of industry owners guilds in Shiraz totally 692personsin Shiraz that have selected randomly and128of them as sample. In order to gathering data, after checking the validity and reliability, Inventory levels of dynamism, entrepreneurial and updating of technical and vocational education national standards developed by the researcher (2014) was used. Collected data were analyzed by Sciences Statistical Package for the Social software (SPSS), at level of descriptive style by using statistical methods, average standard deviation, and at the level of inferential by using statistical methods of T- tests of single group and Chi- square. The results from this study indicated that the standards of technical and vocational training organization required dynamic, entrepreneurial and have to update, the necessary cost for training entrepreneur workers for each year, equals 1.5 months’ salary in one year and the runtime for theoretical and practical topics of entrepreneurship was considered at the start of each term of training standard to be a separate test C test this question by applying the same amount of influence, but accepted a test of skills. Also, test of this part was accepted as a separate test included 30 questions, but applying the same amount of influence of skill’s test. Minimum and maximum hour for Entrepreneurship training was 20 and 62 hours and it was 20% (percent) of each standard.
Machine summary:
نتایج حاصل از یافتههای تحقیق نشان میدهد که استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نیاز به پویایی، به روز شدن و کارآفرینی دارد، هزینۀ لازم برای تربیت کارگران کارآفرین در هر سال، به اندازۀ یک ماه و نیم حقوق در سال است و زمان اجرای مباحث تئوری و عملی کارآفرینی در ابتدای دورۀ هر استاندارد آموزشی مد نظر میباشد.
مقایسۀ میانگین نظر افراد در مورد نیاز به پویایی و به روزآوری استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با میانگین فرضی 50 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود، برای پویایی استانداردها مقدار تی برابر با (67/5) شده است که این مقدار با درجۀ آزادی 127 در سطح (001/0) معنادار شده است و از آنجا که سطح قابل قبول معناداری (05/0 ≥ P) میباشد، نتیجه میگیریم که بین میانگین فرضی (50) و میانگین محاسبهشده (85/53) تفاوت معنادار وجود دارد.
همچنین، برای به روزآوری استانداردها مقدار تی برابر با (99/13-) شده است که این مقدار با درجۀ آزادی 127 در سطح (001/0) معنادار شده است و از آنجا که سطح قابل قبول معناداری (05/0 ≥ P) میباشد، نتیجه میگیریم که بین میانگین فرضی (50) و میانگین محاسبهشده (54/40) تفاوت معنادار وجود دارد؛ بدین معنا که استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از نظر افراد نیاز به بهروزشدن نیز دارند.
سؤال دوم: چه فاصلهای بین استانداردهای فعلی سازمان فنی و حرفهای کشور و نیاز بازار کار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال نیز از روش آماری تی تک گروهی استفاده شده که نتیجه مطابق با جدول زیر است: جدول (4).