Abstract:
نقض خودآیینی اخلاق و معضل بیدلیلی (دلبخواهیگری) دو مشکل عمدۀ نظریۀ فرمان الهی است. آئودی مدّعی است که با پذیرش مبنایی پیشینی برای نظریۀ فرمان الهی میتواند به هر دو مشکل پاسخ دهد. بنابر دیدگاه آئودی، ویژگیِ «الزام» با ویژگیِ الهیاتیِ «فرمانپذیری» اینهمان است؛ اما هر دوی این ویژگیها بر ویژگیهای غیراخلاقی (طبیعی) مبتنی هستند. ابتنای ویژگیهای اخلاقی (الهیاتی) بر ویژگیهای طبیعی پیشینی و ضروری است. درنتیجۀ چنین رابطهای، اصول بنیادین اخلاق حقایقی ضروری به شمار میآیند و حقایق ضروری به خواستِ خداوند متعیّن نمیشوند. این سخن بدین معناست که شناخت مفاهیم اخلاقی، مستقل از مفاهیم الهیاتی، امکانپذیر است. در این مقاله تلاش شده است تا نشان داده شود که نظریۀ فرمان الهیِ آئودی با آزادانهدانستنِ فرمانهای خداوند، که نظریهای مشهور و پذیرفتهشده در میان دینداران است، در تعارض است. مقالۀ حاضر برای نشاندادن این تعارض، از سهگانۀ (تریلما) مورفی بهره برده است. مورفی این سهگانه را بر ضد همۀ خوانشهای نظریۀ فرمان الهی که به اینهمانی ویژگیهای اخلاقی و ویژگیهای الهیاتی قائلاند مطرح کرده است.
There are two main criticisms that are brought against any divine command theory (DCT); namely DCT undermines the autonomy of morality and DCT puts morality on an arbitrary foundation. Audi has suggested that these two problems can be avoided by adopting the a priori groundedness view of DCT. He takes the property of being obligatory to be identical to the property of being divinely commanded (commandable) arguing that both of them supervene on non-moral (natural) properties. The grounding of moral properties on natural ones is a priori as well as necessary. So, basic moral principles are necessary truths and necessary truths are not determined by the Divine Will. It means that we can know moral concepts independent of theological ones. This study is an attempt to show that, Audi’s DCT is inconsistent with the well-known and highly plausible view of God’s free-command thesis. For this purpose, I used Murphy’s trilemma against the property identity version of the divine command theory.