Abstract:
حسابداری بخش عمومی، شکلی از سیستم حسابداری است که شامل ثبت و نگهداری دفاتر حسابداری از
سوی مقامات دولتی پیرامون عملکرد مالیشان است. سه دسته سازمان وجود دارند که معمولا در هر
محیطی کار میکنند: سازمانهای عمومی، سازمانهای خصوصی و سازمانهای عامالمنفعه. انگیزه هر
یک از سازمانهای فوق برای کار متفاوت است، مثلا سازمانهای بخش خصوصی برای بقای طولانی
مدتشان به دنبال سودآوری هستند، سازمانهای عمومی یا خود دولتها به دنبال توسعه اقتصادی-
اجتماعی پایدار کشور هستند و سازمانهای غیردولتی عمدتا به دنبال ارائه خدمات به جامعهشان هستند.
اگر جمله فوق واقعیت داشته باشد، مشخص است که معاملات مالی هر یک از این سازمانها با یکدیگر
متفاوتند. بنابراین ثبت معاملات سازمانهای مذکور طبق یک استاندارد حسابداری واحد میسر نیست. از
این رو لازم است که استانداردهای مختلف حسابداری را در اختیار داشت و آنها را به شکل جداگانه برای
این سازمانها اعمال کرد. حسابهای دولتی باید به صورت شفاف در دسترس عموم باشد. برای اطمینان
از این امر باید استانداردهایی در اختیار داشت که در بخشهای عمومی قابل اجرا باشد و از این طریق
معاملات مالیشان را محاسبه کنند. هدف مقاله حاضر تحلیل سیستم حسابداری بخش عمومی در سطح
جهانی و نیز کشور هندوستان است.
Public sector accounting is the system of accounting that involves recording
and maintenance of books of accounts by the government authorities on
their financial performance. There are three categories of organisations
normally working in any environment: public, private and non-profit
concerns. Each of these organisations are working on a different motive, for
instance private sector organisations run for making more profit for their
long-existence, public organisations or governments work for socioeconomic
sustainable development of the country, where as NGOs are for
rendering the services to the society at large. If this is the reality, it is clear
that the financial transactions of each of these organisations are different
from each other. So it is not possible to record their transactions as per
single accounting standard. Hence, it is necessary to have different
accounting standards applicable to these organisations individually.
Government accounts must be available to the public in a transparent
manner. To ensure this, it is necessary to have standards which are
applicable to public sector to account for their financial transactions. The
present paper is intended to analyse the public sector accounting system at
the global level and in Indian context.
Machine summary:
سوابق حسابداري نظير دفتر نقدي ، دفتر حساب و غيره روش ها و کنترل هاي حسابداري داده هاي گردآوريشده حسابداري گزارشات حسابداري داخلي صورت هاي مالي خارجي کارکنان به غير از مولفه هاي ذکر شده ي بالا که در سيستم حسابداري عمومي جاي دارند، برخي سيستم هاي زيرحسابداري نيز وجود دارند که به قرار زيرند: دفتر کل فهرست حقوق و دستمزد بدهي ها مطالبات (دريافتنيها) داراييها و بدهي ها شامل مديريت نقدينگي ١,١.
از اين رو هدف مطالعه حاضر تحليل مفهومي مبناي نقدي و تعهدي حسابداري بخش عمومي در زمينه جهاني و نيز کشور هندوستان است .
حسابداري تعهدي براي واحدهاي تجاري عمومي ضروري است تا از اين طريق بتوانند پيرامون بدهي تأمين اعتبار خدمات ارائه شده تصميمات لازم را بگيرند و براي ملزومات آتي بودجه پيرامون نگهداري و جايگزيني دارايي برنامه ريزي کنند و همچنين در مورد بازپرداخت بدهي هاي موجود تصميم بگيرند و اين مساله واحدهاي تجاري را قادر ميسازد تا وضعيت نقدينگي و همچنين تأمين مالي نيازمنديها را به شکلي کارآمد و موثر مديريت کنند.
فرآيند توسعه «هيئت بين المللي حسابداري بخش عمومي » روند قانوني مقررات هئيت مذکور بسيار منظم و ساختارمند است و فرصت مغتنمي را براي طرف هاي علاقه مند نظير تهيه کنندگان و کاربران فراهم مي کند تا در اين فرآيند شرکت کنند و نظرات فردي شان را در مورد تدوين استانداردهاي فوق ارائه دهند.
The public sector accounting, accountability and auditing in emerging economies: Insights, gaps and some new ways forward.