Abstract:
دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ویژه به دلیل عدم برقراری روابط اجتماعی مطلوب و مشکلات متعدد تحصیلی، مشکلات سازگاری دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس باورهای فراشناختی، ناگویی هیجانی و همدلی در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ویژه انجام شد. در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی، تعداد 116 دانشآموز به عنوان نمونۀ هدفمند از بین کلیه دانشآموزان دختر و پسر 10 تا 14 سال دچار اختلال یادگیری ویژه شهر تبریز در سال 98-99 انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو و مقیاس همدلی جولیف و فارینگتون استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون آماری پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان انجام شد. نتایج نشان داد سازگاری اجتماعی دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ویژه با باورهای فراشناختی و ناگویی هیجانی رابطۀ منفی و معنادار و با همدلی رابطۀ مثبت و معناداری داشت (01/ 0>p). باورهای فراشناختی، ناگویی هیجانی و همدلی 58 درصد از واریانس نمرات سازگاری اجتماعی در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ویژه را پیشبینی کردند (01/ 0>P). با توجه به پیامدهای نامطلوب ناتوانی یادگیری و تاثیرات گسترده آن بر روند زندگی فردی و اجتماعی کودک، پیشنهاد میشود برنامههایی در جهت ارتقای هیجاناتت و باورهای فراشناختی مناسب و گسترش همدلی در بین دانشآموزان دچار ناتوان یادگیری اجرا شود.
Students with specific learning disorder have adaptation problems due to lack of favorable social relationships and numerous academic problems. Therefore, the present study was conducted with the aim of predicting social adjustment based on metacognitive beliefs, alexithymia and empathy in students with special learning disabilities. In this descriptive and correlational study, 116 student were selected as a purposeful sample from all male and female students aged 10 to 14 years with specific learning disorder in Tabriz in 2019- 2020. Bell Social Adjustment Questionnaire, Wells Metacognitive Beliefs Questionnaire, Toronto Alexithymia Scale and Jolliffe & Farrington Empathy Scale were used to collect data. Data were analyzed by Pearson test and regression analysis. The results showed that social adjustment of students with specific learning disabilities had a positive and significant relationship and empathy and with metacognitive beliefs and alexithymia had a negative and significant relationship (p> 0.01). Metacognitive beliefs, alexithymia and empathy predicted 58% of the variance of social adjustment scores in students with specific learning disabilities (P <0.01). Considering the adverse consequences of learning disability and its widespread effects on the child's individual and social life, it is suggested that programs be implemented to promote appropriate metacognitive emotions and beliefs and to develop empathy among students with learning disabilities.
Machine summary:
نتایج نشان داد سازگاری اجتماعی دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه با باورهای فراشناختی و ناگویی هیجانی رابطۀ منفی و معنادار و با همدلی رابطۀ مثبت و معناداری داشت (٠٠١>p).
Schwartz, Epinat-Duclos, Leone, Poisson & Prado 6.
Wang, Hatzigianni, Shahaeian, Murray & Harrison 4.
Winter, Naumann, Olsson, Fuge, Hoeper & Kahl 2.
Musitu-Ferrer, Esteban-Ibáñez, León-Moreno & García 2.
Crane, Zusho, Ding & Cancelli 4.
لذا هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس باورهای فراشناختی، ناگویی هیجانی و همدلی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه بود.
نتایج ضرایب رگرسیون هم نشان میدهد که باورهای فراشناختی (٦٧٢-=t: ٠٠٠١>p) و ناگویی هیجانی (٦٣٩-=t: ٠٠٠١>p) به طور معکوس و همدلی (٥/١٠ =t: ٠٠٠١>p) به طور مستقیم سازگاری اجتماعی دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه را پیش بینی میکنند.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس باورهای فراشناختی، ناگویی هیجانی و همدلی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه بود.
نتایج ضرایب همبستگی نشان داد سازگاری اجتماعی دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه با باورهای فراشناختی رابطۀ منفی و معنادار دارد.
Girlia & Öztürk با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه مرتبط است .
The effectiveness of emotion regulation training on improving adjustment and social adequacy of students with learning disabilities.
The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities.
پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس باورهای فراشناختی ، ناگویی هیجانی و همدلی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه ، روان شناسی افراد استثنایی، ١١(٤٢)، ١٨٧-٢١٦.