Abstract:
فیلم کلوز آپ به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی در سال ۱۳۶۸ ساخته شده است. این فیلم نمونه موفق از سینمای ریال است. که خط داستانی مشخصی را بر اساس رتبه بندی نشریه سایت اندساوند از بین ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در رتبه ۴۰ و برتر تاریخ سینما را انتخاب کردند که فیلم کلوز آپ با کسب ۳۱ رای در رتیه چهل هفتم قرار گرفت. این تحقیق در چارچوب روش کیفی با رویکرد نشانه شناسی انجام شده است و از نظر مفاهیم و شاخصههای تحلیلی مرسوم در مطالعات نشانه شناسی بهره گرفته است. در این تحقیق با روش تمام شماری تمام صحنههای فیلم کلوز آب عباس کیارستمی را که شامل هشتاد صحنه است بررسی و تجزیه و تحلیل کردهایم به این دلیل حجم نمونه با جامعه آماری یکی است. و از روش تحلیل الگوی بارتی استفاده شد. مطابق الگوی روایی بارت، فیلم از طریق پنج رمزگان بارتی شامل رمزگان هرمونتیکی، رمزهای واحدهای کمینه معنایی یا دالها، رمزگان نمادین، رمزگان کنشی و رمزگان فرهنگی یا ارجاعی تحلیل شد.
Close-up film written and directed by Abbas Kiarostami was made in 1989. This film is a successful example of Real cinema. Who chose a specific story line based on the ranking of Anderson site magazine from the top 50 films in the history of cinema in the 40th toppest rank in the history of cinema, which was close to the forty-seventh place with 31 votes. This research has been done in the framework of a qualitative method with a semiotic approach and has used conventional analytical concepts and characteristics in semiotic studies. In this research, we have studied and analyzed all the scenes of Abbas Kiarostami's film Close Up, which includes eighty scenes, by counting method, because the sample size is the same as the statistical population. Barty pattern analysis method was used. According to Barthes' narrative model, the film was analyzed through five Barty codes, including hermeneutic codes, codes of minimum semantic units or signs, symbolic codes, action codes, and cultural or reference codes.
Machine summary:
در ايـن تحقيق با روش تمام شماري تمام صحنه هاي فيلم کلوز آب عباس کيارستمي را کـه شـامل هشـتاد صـحنه است بررسي و تجزيه و تحليل کرده ايم به اين دليل حجم نمونه با جامعه آماري يکي است .
در اين ميان سينما به عنوان يکي از جذاب ترين وسايل ارتباط جمعـي توانسـته اسـت بـا دانـش ارتباطات و نشانه شناسي برقرار کند و اين نکته که سينماگران برجسته از کدام قابليت نشـانه شناسـي در نمايش جنبه هاي مختلف ارتباطات انساني بهره برده اند، بسيار حائز اهميت است ؛ سـينماي امـروز دريچه اي جهت انتقال فرهنگ تفکر و عقايد به ساير اقشار جامعه است کـه مـيتوانـد نقـش بسـيار مهمي در مناسبات اقتصادي، سياسي و فرهنگي بـازي کنـد.
موضوع سينما به وضوح موضوع اصلي در حوزه ي نشانه شناسي است ؛ به اين دليل که گونه هـاي فيلم ها نظام هاي دلالتي را ميسازد که امروزه بيش تر مردم به آن عکس العمل نشان مـيدهنـد و در مقام تفسيرگر در آن به جستجوي تفريح و الهام و شـناخت مـيپردازد(دانسـي، ١٣٨٧: ٨٨).
در ايـن تحقيق با روش تمام شماري، تمام صحنه هاي فيلم کلوز آب عباس کيارستمي را که شـامل هشـتاد صحنه است بررسي و تجزيه و تحليل کرده ايم به اين دليل حجم نمونه با جامعه آماري يکي است .
Tnew york: Hill and Wang Research Article Sequence analysis of Barty pattern of Abbas Kiarostami close-up film Hamid Maleki1, Gholam Reza Azari2, Davood Safaie 3 Date of received: 2020/10/01 Date of Accept: 2020/10/11 Abstract Close-up film written and directed by Abbas Kiarostami was made in 1989.