Abstract:
این مقاله با هدف ارائه الگوی پشتیبانی مورد نیاز هنگام بحرانها تدوین شده و از نظر هدف، توصیفی تحلیلی و از نظر جهتگیری کاربردی، و از نظر راهبرد با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق 150 نفر هستند که 50 نفر از این افراد بر اساس فرمول آماری بهمنظور جمعآوری اطلاعات بهروش تصادفی ساده انتخاب شدهاند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. برای رواییسنجی ازطریق روایی محتوا و محاسبه سنجش پایایی پرسشنامه از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سه سامانه لجستیک یکپارچه، چابک و ناب میتواند ابعاد اصلی الگوی پشتیبانی مطلوب در بحران باشد. همچنین یازده عامل پذیرفتهشده در وضعیتهای بحرانی بهترتیب اولویت مرکب از اهداف یکپارچه، طراحی یکپارچه، عملکرد یکپارچه، واکنش سریع، فناوری، انعطافپذیری، مشتریمداری، حذف اتلاف، بهبود مستمر، استانداردسازی، و بهنگامبودن است. این ابعاد برگرفته از سامانههای لجستیک یکپارچه، چابک و ناب است.
This research is aimed at designing the model of supporting measures required during crises. It is an applied descriptive-analytical research which follows survey method. The statistical population of this study includes 150 people, 50 of whom are selected on the basis of the statistical methods for collect information by simple random sampling. The data collection tool contains a questionnaire. Cronbach's alpha formula is used for validation through content validity and confirming the reliability of the questionnaire. The results revealed that three logistics systems including integrity, agility, and authenticity can convey the main dimensions of the optimal support model in crises. Moreover, the eleven accepted components of critical situations, according to priority, consist of integrated objectives, integrated design, integrated performance quick reaction, technology, flexibility, customer orientation, avoid wasting material, constant improvement, standardization, and timeliness. These dimensions are derived from integrated, agile and authentic logistics systems.